Svar: Fast føde - 6 mdr.
9. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit tidligere svar:)
Det er meget lidt kød og fisk, som du skal komme i mosen i starten. Hvis du laver f.eks. en dl mos, vil det sandsynligvis passe med en lille tsk finthakket kød eller fisk. Det vil sige at mosen stadig skal virke blendet og det kød og fisk som tilsættes giver blot en lille smule struktur, så han vænner sig til at mosen ikke er helt cremet. Stille og roligt kan du så lade kød og fisk fylde mere og mere, og stille og roligt kan du også begynde at mose nogle af grøntsagerne med en gaffel, så han på den måde gradvist vænnes til mere bid.
Det samme gælder grød. Du må meget gerne give ham f.eks. havregrød, som laves af flager og derfor giver en grovere grød. Hvis havregrød virker for groft til ham, så kan du blande med boghvedeflager, hirseflager eller quinoaflager og på den måde gøre grøden lidt mere cremet samtidig med at den stadig får lidt mere bid og struktur:)
Blød frugt er f.eks. melon og appelsinbåde. Du skal passe på med pære og banan, som er hårde og som meget let knækker. Pas også på med skræl, som kan sætte sig fast i halsen. Brug i stedet pære- og æblemos som topping på en grød eller som mellemmåltid.
Ristede rugbrødsbjælker er hårde i kanten og bløde i midten og skal udskiftes, når han får opblødt dem for meget. Han skal altid være under opsyn, når du giver ham mad i hånden, som han selv skal sidde med.
Hvis du er meget bange for at han skal få maden galt i halsen, kan du også bruge en frugt feeder eller et frugtnet....
Du finder dagsplaner, opskrifter osv. i min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave fra 2015, der står "ny revideret udgave" på forsiden. Den følger de nyeste retningslinjer der kom fra Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen i februar måned.
Jeg vil også lige nævne, at du gerne må prøve at købe nogle middagsretter på glas - de har en blød konsistens, også selvom de indeholder kød og kan fint bruges i variation med din egen mad. Det kan også være en måde at øve sig på:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske