Svar: Skemad til dreng på 4 1/2 mdr og nattesøvn
10. november 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Annette
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at det går så godt. Og hvor er det skønt, at du prioritere den lille 3. lur om aftenen, så længe du kan det - det skal man huske at nyde:)
Det er dejligt, at jeres dreng tager så fint imod skemaden og det er helt okay, at du tilbyder ham skemad to gange i døgnet. Det er dog vigtigt, at mælken stadig er hans hovedindtag - det handler ikke kun om at sikre ham næringsstoffer, men også om at sikre hans væskebehov, og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan skære en lille smule ned i mængden af skemad, så han drikker lidt mere mælk/væske.
Det betyder, at selvom han måske kan spise 1-1.5 dl. og rigtig gerne vil have skemaden, så kan det være bedre, at du tilbyder ham 3/4 dl. netop for at give mere plads til mælken. Det er altså bedre, at han spiser 3/4 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og så tager imod sin flaske - end at han spiser mere skemad og derefter afviser sin flaske eller ikke drikker nok.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er dejligt, at han nu sover igennem om natten, og det skal du naturligvis nyde. Det er dog stadig rigtig godt, hvis du kan tilbyde ham bryst eller flaske sen aften, før du selv går i seng, så han her får et ekstra mælkemåltid.
Du skal derudover være forberedt på, at i takt med at han tilbydes mere og mere skemad om dagen, spiser flere måltider hele dagen igennem, så vil han naturligt have behov for mælk på ydertidspunkterne - altså brug for mælk aften, sen aften og tidlig morgen. Det er netop vigtigt med mælkeindtaget her, for at sikre ham plads nok i maven til både skemad og mælk/væske. Han vil have meget svært ved at rumme og få dækket sit behov, hvis han ikke har 24 timer til at indtage det. Du kan derfor ikke fremover forvente, at han fremover vil kunne sove mere end måske 5 timer, uden at have behov for mælk igen.
Lige nu fortæller du, at han kan sove fra kl 21 til 07, altså ca. 10 timer uden mælk - og det er meget længe, og ikke noget du som sagt kan forvente fremover:) Man kan diskutere hvorvidt du skal vække ham om natten og lige nu tænker jeg, at det behøver du ikke, men hvis han vågner om natten, har brug for stillingskift, virker søgende osv. og du her plejer at tilbyde ham sutten, så synes jeg du bør tilbyde ham bryst eller flaske i stedet, for at sikre ham den ekstra væske.
Hans udregnede væskebehov vil være ca. 135 ml pr kg han vejer. Jeg kan ikke se, hvad din dreng vejer, men hvis han f.eks. vejer 7 kg, så vil hans døgnbehov være 945 ml og dermed den mængde, som du tidligere har oplevet, at han har haft behov for. Vejer han mindre, vil hans døgnbehov være mindre - og modsat, hvis han vejer mere...
Når det er sagt, så skal du naturligvis også holde øje med hans vandladninger og afføring. Det er vigtigt, at han tisser godt og har store tunge tissebleer i løbet af dagen. Urinen skal være helt klar, hvis hans urin er gul, er det tegn på, at han mangler væske. Hans afføring skal også være blød og grødet, og han må ikke virke til at have forstoppelse.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske