Svar: Fungerer ikke med nuværende dagsplan
10. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære lidt forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Dagsplanen du sender ser rigtig fin ud og helt relevant for jeres datters alder. Det gør ikke spor, at hun ikke spiser mere end 5-7 skefulde, det vigtigste lige nu er, at I får skabt lidt rutiner og rytme omkring måltiderne og at hun forbinder det at skulle spise, blive sat i den høje stol osv. med noget som er hyggeligt og rart.
Du må dog gerne starte hvert måltid med at tilbyde hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på og så derefter følge efter med lidt grød, frugtmos og grøntsagsmos på en ske. Det at hustarter med at sidde og spise på noget stimulerer hende mundmotorisk, hun smager, får lidt sultfornemmelse og bliver på den måde lidt mere parat til skemaden, når du så følger efter med den.
Du må også meget gerne prøve at variere mellem færdiglavet og hjemmelavet babymad, så hun smager noget forskelligt. Måske kan hun bedre lidt noget end noget andet og det er helt okay.
Giv hende også vand undervejs i måltidet, så hun får skyllet lidt af maden ned og derefter så måske er mere parat til at spise lidt igen. Sørg for at pludre lidt med hende og hjælpe hende med at holde fokus omkring det at spise: "mmm, mam-mam, dejlig mad, se her skatterpige" - når du siger mam-mam, så åbner du naturligt munden, hun spejler sig i dig, og så giver du hende skemaden, og igen forfra "mmm mam-mam-mam, dejlig mad" og en ny ske ind i munden.. og så lidt at drikke og klar igen.
Med hensyn til at fylde hende op til natten, så kan du om aftenen prøve at amme hende af to omgange. Det vil sige, at du kan forsøge at lægge en skiftning ind imellem amningerne. Du ammer fra det ene bryst, herefter skifter du hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, og så lægger du hende til modsatte bryst og først derefter putter du hende.
Sen aften, før du selv går i seng, kan du prøve at lægge hende til og se om du kan få hende til at spise mere eller mindre i søvne - det der kaldes et drømmemåltid. Nogle børn tager fint imod brystet og spiser ekstra selvom de halvsover, andre børn sover bare og kan slet ikke finde ud af det - og det er naturligvis okay. Hvis hun bare sover, så må du vente på at hun vågner af sig selv. Hvis hun plejer at være parat til at die omkring kl 23 og du er vågen til at amme hende der, så synes jeg det er at foretrække fremfor at du ammer kl 22. At amme kl 23 giver større chance for at hun sover lidt længere om natten, før hun melder sig igen...
Det er super fint, hvis hun ammes og lige når at kikke kortvarigt, når du lægger hende fra dig, så hun på den måde registrerer at brystet er væk, og hvor hun ligger. Hun skal ikke lægges vågen til at sove, så bliver hun bare ked af det.
Dit tilbud om mad og mælk ser som sagt rigtig fint og alderssvarende ud. Når hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig fint at fjerne formiddagsamningen og i stedet kan hun kl 09 tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden. På den måde vil hun her også lære at skulle sove, uden at skulle have bryst først. Det samme om eftermiddagen - her kan hun i 7 måneders alderen også tilbydes frugtmos eller måske lidt grød, hvis hun virker sulten - det kan dog være bedre, at du bibeholder amningen om eftermiddagen fremfor at amme hende midt nat.
I takt med at hun spiser mere og mere skemad om dagen - og stadig ammes om dagen, så vil hendes behov for mælk om natten naturligt nedsættes. Det er dog også vigtigt, at du forsøger at trappe ud af amningerne om natten for at sikre indtag af skemad om dagen. Når hun vågner og søger brystet om natten, er det derfor rigtig godt, at du forsøger at hjælpe og berolige hende med andet end brystet, så hun ikke fyldes med mælk. Det lyder således fint, det du allerede forsøger, og det lyder som om, at I er godt på vej i den rigtige retning:)
Rigtig meget held og lykke fortsat - håber ovenstående giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske