Svar: Spiser næsten kun om natten :(
12. november 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Elliotts mor
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres dreng spiser hyppigere om natten end han gør om dagen, og det lyder som en god idé, at du forsøger at lave dette om.
Det vil være rigtig godt, hvis han nu begynder at kunne sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og før hver af disse lure bør du tilbyde ham en flaske. Det gør ikke noget, om han spiser 70 ml eller 150 ml, det der er vigtige lige nu er, at han stille og roligt vænnes til at skulle have sin flaske, som en fast del af sit putteritual. Og i takt med at hans indtag om dagen naturligt øges, så vil han sandsynligvis kunne sove en lille smule længere om natten - selvom han stadig har brug for mælk om natten, når han ikke er ældre end han er.
Rytmen med at tilbyde mælk før han skal sove vil være rigtig god at bibeholde også fremover. Når han i løbet af et par måneder skal begynde med skemad, vil det være rigtig godt, at du giver ham skemad, når han vågner af en lur, sammen med vand af kop og så stadig giver ham flaske, før han skal sove. På den måde får ham både mad og mælk nok hele dagen igennem til at han på sigt kan begynde at sove igennem om natten uden mælk - det vil de fleste børn begynde at kunne i 6 måneders alderen. Det vil sige, at han i den alder f.eks. kan få flaske kl 23.30 og sove til 05, hvor han så tilbydes flaske igen.
Så lige nu vil det som sagt være rigtig godt, hvis du arbejder på at tilbyde ham flasken før hver lur. Hvis han således har spist flaske kl 05, så vil det måske passe, at du tilbyder ham flaske igen kl 8-08.30 - før han så skal puttes til sin formiddagslur. Og på samme måde kan du så give ham flaske igen omkring kl 12, før han så puttes til sin middagslur - og næste flaske måske kl 15.30-16, hvor han så måske sover dagens 3. lur. Han skal således ikke gå fra tidlig morgen til middag uden mælk, og selvom han ikke selv efterspørger flaske, så må du meget gerne tilbyde den, som en naturlig del af det at skulle sove - så han på den måde vænnes til det ritual og den rytme:)
Hvis han har tendens til at sove meget lange lure i løbet af dagen, så kan det også nogle gange være nødvendigt at vække ham, for at sikre hans mælkeindtag, så han ikke sover tiden væk. Men i første omgang tænker jeg dog, at det vil være godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en fast putteflaske - og så se om det kan lykkes, uden at du behøver vække ham.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske