Brev:
Fast føde og væskebehov 6,5 mdr
13. november 2015
Alder:
6 mdr.
Fast føde og væskebehov 6,5 mdr
Hej Helen.
Allerførst tak for en super hjælpsom brevkasse, der flittigt er blevet konsulteret gennem de sidste 6 måneder.
Du får lige en lynrunde af forhistorien: I april blev vi forældre til en dreng lidt før tid. Han blev født i uge 34+3 og var 44cm og 2300g. Han er nu en skøn og glad dreng på 6,5mdr og korrigeret 5mdr, og 8,5kg.
Han havde sonde de første ti dage, hvorefter jeg fuldammede til omkring 5mdr. Han har bøvlet med sin mave og sin søvn siden fødslen - sidstnævnte først og fremmest pga. amning og problemer med at 'fylde ham op'. De første mange måneder med suttebrik følte jeg at jeg ammede 24/7. Han spiste gerne i 45-60min ad gangen og virkede ikke til at kunne mættes. Da han smed suttebrikken blev det hurtigt til småspiseri af 5-10min, hvorefter han afviste og så meldte sig igen 1-2timer efter - både dag og nat. Det skal siges at min mælk meget hurtigt løb til og at jeg har haft mere end rigeligt mælk til ham.
Da jeg var helt skeløjet af søvnmangel og ikke kunne hænge sammen mere valgte vi derfor at indføre flaske med mme til aften. Han vænnede sig hurtigt til flasken, men tog stadig ikke særlig store mængder ad gangen (mellem 30-80ml) og det havde derfor ikke den store effekt på hans søvn. Vi indførte derfor også flaske sen aften, og midt nat hvis min kæreste sov sammen med ham, ligesom vi på sp's anbefaling indførte grød omkring 5,5 mdr med håbet om lidt bedre nattesøvn.
Det tog meget lang tid at vænne ham til grød og mos, men nu en måned senere kan han ENDELIG sove et stræk på ca 4 timer om natten. Han er nu oppe på tre måltider dagligt (vi har lige indført morgengrød i denne uge), og spiser ca. 1/2-1dl ved hvert måltid samt vand af kop. Han er en meget glad og social dreng, og er begyndt at møve sig en smule rundt omend det er hårdt arbejde med højlydte protester ;)
Nu til problemet - Jeg synes stadig ikke han drikker nok, og rytme er en by i Rusland. Han har en forkærlighed for at sove meget om dagen og holde fest om natten, og han vil stadig ikke tage særligt store flasker. Dagene kan være meget forskellige, men her følger en beskrivelse af en typisk dag:
Tidlig morgen, ca kl 6: Flaske (ca 70ml)
Vækkes kl 7.30 (ellers kan han sove til 9-10 og dermed forskyde hele dagen)
Morgengrød, ca kl 8-8.30
Ca. kl 9, flaske før lur, spiser ca100ml (kan ikke holde sig vågen mere end 1,5t om morgenen). Sover ca 2 timer. Jeg er ofte nødt til at vække ham efter 2 timer, da han ellers kan sove 3-3,5 times formiddagslur.
ca. kl 12, frokost - grød, sveskemos og vand af kop
- Vågen 2-3 timer før middagslur.
ca kl. 13-14, flaske før lur, spiser alt mellem 30 og 130ml. Sover 1-2timer.
- Vågen ca 2 timer før eftermiddagslur.
Ca. kl 17 flaske før lur, spiser ca100-130ml. Vækkes efter 1 time, da han ellers forrykker hele aftenen og først går i seng ved midnat.
Ca. 18.30 Aftensmad, grøntsagsmos (så småt også kød), vand af kop. Vågen ca 2-3 timer og puttes så til nat.
ca 20-21, flaske til nat, spiser ca100ml.
Sen aften (1-2gange før midnat), flaske, spiser ca 70-165ml
Midt nat, ca kl 4, spiser 90-165ml
Dagene kan som sagt være meget forskellige, men vi forsøger som udgangspunkt at følge dit eksempel på en dagsplan for 6 mdr. Han bliver lige nu tilbudt 6-8 flasker dagligt, og spiser alt mellem 500-800ml i døgnet. Men er det nok?? Vi har snakket om, om han skal tilbydes færre flasker og dermed måske kan lære at spise lidt større mængder, men hvad er dine tanker om det? Han kan max spise 165ml ad gangen (han får stadig allomin 1, har prøvet 2'eren, men så spiser han endnu mindre).
Vi vil også meget gerne høre dine tanker om hans nattesøvn. Vi er begyndt at vække ham, som beskrevet ovenfor, den sidste uges tid, da han sover lidt for godt om dagen og er en værre festabe om natten. Vi har også prøvet at lade ham sove sine lange formiddags- og middagslur og så bare skære eftermiddagslur ud og putte til nat, men så vågner han blot halvanden time efter putning og synes han er færdig med at sove.
Håber du er nået til vejs ende i en lidt lang og snørklet mail - Vi glæder os i hvert fald meget til at høre fra dig!
Kærlig hilsen
et par frustrerede (og sikkert overbekymrede) forældre.