Svar: Fast føde og væskebehov 6,5 mdr
13. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Jeg kan godt forstå, at I bliver frustreret og også bekymret, jeg synes dog at dagsplanen umiddelbart ser rigtig fin du og det lyder faktisk helt okay med et indtag på 500-800 ml mme i døgnet, selvom det er mindre end jeres drengs udregnede behov.
Den mængde mme han indtager er nok til at sikre hans behov for næringsstoffer, vitaminer, jern og andre mineraler - og ud fra en vægt på 8.5 kg, så lyder det som om, at han optager næringen fra mælken rigtig godt! Han drikker måske mindre end mange andre babyer, men han optager det han skal. Derudover så får han jo også skemad, og han tilbydes også vand af kop - og vandet er også med til at sikre hans væskebehov.
Da han trives med Allomin 1 så er der ikke nogen grund til at skifte til Allomin 2. I følge sundhedsstyrelsen så behøver man ikke skifte til tilskudsblanding, hvis barnet trives med sin modermælkserstatning.
I kan naturligvis godt prøve en anden type erstatning for at se om en ændret smag kan gøre noget ved hans interesse for mælken. De smager alle sammen lidt forskelligt og nogle børn løber lidt træt i smagen og har brug for skift undervejs. Nogle gange hjælpe det at skifte helt over, andre gange hjælper det at udskifte et par af flaskerne til noget andet, så måltiderne også varierer lidt i smagen.
Det er også en mulighed, at I prøver at tilbyde ham lidt færre flasker, hvis I fornemmer, at det kan lade sig gøre. Han kan i princippet godt få 6 flasker i døgnet, med den alder han har - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Og nogle gange så kan det at tilbyde lidt færre flasker gøre, at han måske drikker lidt mere hver gang. Hvis han kan spise 6 flasker med mellem 100-165 ml i hver, så vil det være rigtig fint. I kan f.eks. godt prøve om han om aftenen efter sin flaske kl 20-21, kan vente med at få flaske til klokken måske nærmer sig midnat, mod at han der, så indtager en lidt større mængde, så han ikke får to flasker, men får en enkelt lidt større flaske. I kan også forsøge om flaskerne kl 04 og 6 evt. kan slåes sammen til en flaske, der så gives omkring kl 05.. så han om natten måske kan lære at sove et lidt længere søvnstræk, drikke en lidt større flaske og så sove lidt videre... Det er ikke sikkert, at det kan lade sig gøre endnu, men I må gerne prøve:)
Det er helt okay, at I lige nu forsøger at vække ham i dagtimerne, for på den måde at hjælpe ham til at sove om natten fremfor alt for meget om dagen. Det er naturligvis vigtigt, at I vækker ham blidt, kærligt og nænsomt. Det kan I gøre ved at trække gardinet fra, så der kommer dagslys ind, tale til ham, småpludre lidt osv. så han hører jeres stemmer og på den måde stille og roligt gøre ham opmærksom på, at han kan vågne op, ikke behøver sove mere. I skal naturligvis også samtidig sørge for, at han får sit søvnbehov dækket, det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, når I vækker ham, det er for at hjælpe til en bedre rytme. I kan gå ud fra, at han sandsynligvis vil have glæde af at sove ca. 14.5 time i døgnet, måske fordelt sådan, at han sover 4.5 time samlet i løbet af dagen og ca. 10 timer om natten...
Det lyder også rigtigt, at han stadig vil trives med to lure og en powernap sidst på dagen, han har brug for de afbræk som lurene giver ham - også fordi han jo er født før tid:)
Og med hensyn til grød og mos, så lyder det rigtig fint, hvis I holder mængden på 1/2-3/4 til max 1 dl. af gangen, og giver vand sammen med skemaden. Netop for at give plads til mælken. Det er super med en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og så tilbyde flaske, før hver lur:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske