Svar: Fisk- eller mangel på samme
14. november 2015
Alder:
4 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at din dreng har været glad for at spise fisk. Undersøgelser viser, at fisk i graviditeten og i barnets 2 første leveår, har betydning for udviklingen af nervesystemet, hjerne, synssansen, indlæringsevnen og hukommelsen. Det betyder ikke, at det ikke stadig er vigtigt, det er mere for at sige, at han har fået en god start:)
Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi selv spiser fisk og tilbyder vores børn fisk og fiskeprodukter frem for fiskeolie-tilskud. Når man spiser frisk fisk, så får man både de sunde omega-3 fedtsyrer, vigtige vitaminer og mineraler som D-vitamin, jod og selen - og når man får fiskeolie, så er det ofte renset for fiskens vitaminer og mineraler. Man får via fiskeolie Omega-3, men bør supplere med en varieret kost og/eller en multivitaminpille.
Det anbefales ikke at spies levertran på grund af det høje indhold af A-vitamin.
Om du skal tilbyde din dreng fiskeolie og ekstra vitaminer eller mineraler afhænger således af, hvordan han generelt spiser. Børn vil normalt få dækket størstedelen af deres daglige behov for vitaminer og mineraler ved at indtage en normal sund og varieret kost.
Fisk er jo mange ting - det kan være lakselasagne, stegte rødspætter, kogt torsk eller andre varme retter, som I alle spiser om aftenen. Det kan også være fiskefrikadeller, makrel i tomat, torskerogn eller lignende, som han kan spise på rugbrød, ligesom han også kan få rejer, muslinger eller andet. Jo mere varieret, jo bedre er det.
At han lige nu afviser fisk, men dog smager på det, lyder rigtig fint. Jeg tænker, at du skal passe på ikke at presse ham og ikke gøre for stort et nummer ud af det. Han har naturligt en alder, hvor han vil bestemme over sig selv og dermed også bestemme, hvad han vil spise og ikke vil - og hvis han mærker, at du særligt vil have ham til at spise fisk, så er der naturligt en risiko for, at han afviser dette ekstra. Så ro mere ro du kan skabe omkring det, jo bedre vil det være.
Det er helt naturligt, at man kan skifte smag, så i nogle perioder kan man bedre lidt noget end noget andet. Det er også normalt, at man kan lige noget, når man er barn og noget andet, når man er voksen - og omvendt - og der skal være plads til at man i perioder ikke bryder sig om visse fødevarer og måske spiser mere af noget andet. Du kan evt. tale med ham om, at man godt kan skifte smag og så jævnligt tilbyde nye eller "gamle kendinge" for at se, om han så måske kan lide det.
Vær også opmærksom på, om han måske bliver påvirket af andre børn, som han har set afviser fisk - så han af den grund pludselig ikke bryder sig om det. Her kan du tale med ham om, at vi har forskellig smag og give ham eksempler på noget, du f.eks. kan lide, som han ikke kan lide (det kunne være kaffe:)). Du kan også tale lidt til hans intellekt og fortælle ham, hvorfor det er vigtigt at spise fisk - at man bliver klog af det, får stærke øjne af det osv. så han måske igen begynder at synes, at det er lidt sejt.
Men som sagt hele tiden finde balancen, så han ikke føler sig presset og så han ikke mærker, at det er særlig vigtigt for dig med fisk - prøv at tage det så naturligt som muligt...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske