Brev:
Hvem giver flaske?
15. november 2015
Alder:
3 mdr.
Hvem giver flaske?
Kære Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har mange gange haft glæde af dine svar til andre, og nu brænder jeg selv inde med et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Min datter er 13 uger gammel. Hun har grundet svære vanskeligheder ved amningen, fået flaske siden hun var tre uger gammel.
Jeg har altid gjort meget ud af, at madningen skulle være så tæt på en amning så muligt, så hun stadig fik nærhed og tryghed, selvom hun fik flaske. Det er fortrinsvis mig der giver flaske, og min kæreste giver hende cirka én om dagen, når han kommer fra arbejde.
Jeg har - indtil videre - ladet min mor og min svigermor give hende mad ind i mellem. Min mor er på besøg en dag om ugen, og her giver hun hende flaske cirka to gange. Min svigermor er på besøg en gang hver fjortende dag, og her bliver det også til en eller to flasker.
Nu er jeg pludselig blevet i tvivl. Jeg har før tænkt at jeg da godt kunne unde bedstemødrene en hyggestund med deres barnebarn, men jeg må indrømme at jeg på det seneste har tænkt, om jeg mon er helt gal på den. Bør det kun være mig og min kæreste der giver mit barn mad?
Min mavefornemmelse siger mig, at jeg fra start af skulle have besluttet at ingen andre end os giver hende mad, og at jeg ikke er verdens bedste mor, når det først går op for mig nu, at det kunne skade tilknytningen mellem hende og jeg.
Er "skaden sket" ifht hendes tilknytning til mig eller gør jeg klogt i, fremover kun at lade mig og min kæreste give hende flaske?
Jeg ser frem til dit svar,
Med venlig hilsen
Pernille