Svar: Hvem giver flaske?
15. november 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og ærlige tanker :) Det er rigtig godt, du skriver!
Når et lille barn får flaske, så kan det være let at lade bedsteforældre eller andre tage over. Det må dog anbefales, at det som udgangspunkt er mor og far, der giver barnet flaske.
Det er, som du skriver, vigtigt, at det lille barn knytter sig til sine forældre, og det sker gradvist i takt med, at I er sammen hver dag, passer og plejer den lille. Og en stor del af dette er netop at give barnet mælk. Derfor er det vigtigt, at I ikke tænker at "andre ligeså godt kan gøre det", for det kan de ikke. At tilbyde barnet mælk/flaske er som udgangspunkt en forældreopgave.
Derfor må det også anbefales, at hvis den lille skal passes af andre end mor og far, så vil det være godt, at I ikke er længere væk, end tiden mellem to flasker - præcist som du også er inde på, så det minder om situationen, hvis du ammede.
Jeg er ikke bekymret hos jer! Det er dig og din kæreste, der som udgangspunkt giver jeres lille pige flaske. En gang om ugen, har hun fået flaske af sin mormor og en gang hver 14 dag af sin farmor - det er helt okay! Det går ikke ud og tilknytningen mellem dig og din datter. I har jo været sammen, det er dig der trøster, beroliger, putter hende, kærtegner hende, sidder med hende, pludrer med hende, reagerer på hende 24/7 og ikke hendes bedstemødre. Tilknytningen skabes af, at I er sammen, og af måden du møder hende på, ser hende osv.
At bedstemødrene har fået lov er helt okay - det er også med til at skabe tilknytning mellem jeres datter og hendes bedstemødre, og det er også vigtigt:)
Børn har brug for at knytte sig til vigtige voksne for at udvikle sig godt - og man skelner her mellem primære omsorgspersoner og sekundære omsorgspersoner. Du og hendes far er primære omsorgspersoner, I er dem, der er der altid og som hun trygt kan stole på vil hjælpe. Bedstemødrene er hendes sekundære omsorgspersoner, som kan træde ind og hjælpe hende, når du og hendes far ikke er der - og de er på den måde også vigtige.
Der er hos jer ikke tale om, at lillepigen er blevet passet, I har ikke forladt hende, du har på ingen måde "svigtet" hende, så ro på - du er en rigtig god mor! Bare det, at du nu bekymrer dig omkring flaskegivningen viser, at du har hjertet på rette sted:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den finder du gode råd om flaskegivning, flaskestillinger osv. Du kan også læse om de forskellige typer modermælkserstatning, du finder råd til nogle af de problemer, der kan opstå, når man giver flaske, ligesom du kan læse om "flaskestop", når det på et tidspunkt bliver relevant:)
Stort knus med på vejen og rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske