Svar: Sart mave og grød? What to do?
29. november 2015
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor :)
Tak for dit brev og dine søde ord om mine svar og min brevkasse:)
Det lyder som om, at jeres dreng mentalt er parat til skemaden. Han er opmærksom, kikker bevidst efter skeen, drejer hovedet og virker søgende og til rigtig gerne at ville - men maven følger ikke helt med og derfor er det vigtigt, at du går meget langsomt frem.
Det er rigtig fint, at give ham skemad til frokost - det er bedre at tilbyde ham skemad om dagen end om aftenen. Netop om dagen vil han naturligt bruge sig selv mere motorisk, trille, dreje om egen akse, du kan lege med ham, cykle med hans ben osv. og det vil hjælpe ham til at fordøje maden bedre. At starte op om dagen er derfor en god idé - og først når det fungerer til frokost, så vil det være rigtig godt, at du starter op med lidt skemad til aften.
Det vil også være rigtig godt, hvis du ikke giver ret meget af gangen. Det vil sige få skefulde til max 1/2 dl. også selvom han bevidst åbner munden, søger og virker til at kunne spise mere, så er det vigtigt, at du holder igen. Når han begynder at kunne spise to gange dagligt, vil det på samme måde være bedre, at han får 1/2 dl. to gange dagligt end 1 dl. på en gang.
Da han får Syrnet Allomin og trives med denne, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lave hans skemad med denne modermælkserstatning, så han ikke skal vænnes til en anden type erstatning via maden.
Vandet, som du giver ham af kop samme med skemaden, må du stadig gerne koge og afkøle. Det kan også skåne hans mave, at du fortsætter med kogt vand lidt endnu - selvom han aldersmæssigt gerne må få lidt vand direkte fra hanen.
Det er korrekt at sukkervand kan virke smertestillende og give ro i maven - hvis han er rigtig ulykkelig og tydeligt har ondt i maven, må du gerne give ham lidt af dette. Det er blot vigtigt, at det ikke tager pladsen væk fra hans indtag af modermælkserstatning.
Det vil være rigtig godt, at du ikke skifter for hurtigt mellem forskellige grødtyper. Du skal dog være opmærksom på at han ikke bør få risgrød dagligt på grund af indholdet af arsen. I stedet kan du give ham f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoa. Prøv om du kan holde fast i samme type grød et par dage i træk, før du forsøger med en anden type. Bibehold f.eks. gerne hirsegrød eller boghvedegrød i flere dage og variere så i stedet den frugttopping, som du giver ham på. Så han på den måde får en grød, som han er vant til, og stille og roligt vænnes til forskellige typer frugtmos.
Når det bliver tid til grøntsagsmos, så kan du prøve med kartoffel som basis og tilsætte f.eks. gulerod, blomkål, broccoli, squash. Samme princip - bibehold f.eks. kartoffel og tilsæt forskellige andre grøntsager, så han langsomt vænnes til dette. Hvis dette viser sig at være for stor en overgang for ham, så kan du også bruge den grød, som han er vant til at få - bruge grøden som basis og stille og roligt tilsætte forskellige grøntsager.
Du skal være opmærksom på, at børn i din drengs alder ofte har tendens til at slatspise lidt i løbet af dagen. Når han tilbydes flaske, så lader han sig måske let forstyrre, slipper, tager fat, slipper igen, kikker på dig, smiler til dig, tager fat, slipper igen, pludrer med dig, slipper igen - og han indtager derfor måske ikke helt nok mælk om dagen og vil naturligt derfor så søge det ekstra om natten.
Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes lidt skemad og vand af kop - og så efterfølgende får sin flaske. Så der på den måde stadig er god plads i maven til begge dele. Nogle gange kan det også hjælpe at tilbyde ham flasken af to omgange, fordi han så måske vil drikke lidt mere mælk - det vil sige, at du kan give ham en halv flaske, skifte ham og så give ham den anden halve flaske og derefter putte ham... Kan han spise hele sin flaske i en omgang, er det dog rigtig fint:)
Nogle har også glæde af at tilbyde en lille smule flaske før han tilbydes skemad - det kan være bare 50 ml. Så er der lidt mme i maven, som kan hjælpe til at nedbryde skemaden. Og før han så skal sove, så tilbydes han flaske igen...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, max 1/2 dl. Kogt vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 12.30-13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 17.30-18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, kogt vand af kop. Dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer.
Flaske og puttes til natten - tidspunktet varierer efter, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er
Sen aften eller først på natten: Flaske
Midt nat: Flaske - de fleste børn har fortsat brug for mælk midt nat i denne alder...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få den nyeste udgave - "ny revideret udgave" står på forsiden:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske