Svar: Hvor meget MME af gangen?
29. november 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Emils mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig:)
Det lyder bestemt som om at Emil stortrives på alle måder og som om, at det har været den helt rigtige beslutning for jer at gå over til flaske - det har givet meget mere ro i det lille hjem og det er vigtigt, at du kan nyde at give ham mad - som du så fint skriver, så sidder moderfølelsen ikke i brysterne, men i hjertet og man er altså en lige så god mor, selvom man giver flaske!
Der udregnede mælkebehov for en dreng på 3 måneder, der vejer 8 kg vil være 150 ml pr kg = 1200 ml. Du fortæller, at din dreng spiser 6 flasker i døgnet, ofte med 200 ml i hver - altså præcist det udregnede antal ml, som han har behov for. Det lyder således meget fint - og du fortæller jo også, at når du tilbyder sutten, så bliver han ked af det, hvis han ikke er færdig med at spise. Det lyder således som om, at han har en fin fornemmelse for mæthed og sult:)
Det er flot, at han lige nu kan sove igennem fra kl ca 19 og til klokken 04 - det kan man bestemt ikke forvente og mange vil misunde dig det :) Det er okay, at han sover så langt et søvnstræk om natten, så længe han er i stand til at indtage sit udregnede behov og i øvrigt virker til at trives, udvikler sig osv. Du skal dog være opmærksom på, at det godt kan være et "3-måneders-fænomen" og at det således stopper igen. Du kan således ikke forvente, at det vil vare ved :)
I takt med at han bliver gammel nok til at spise skemad og skemaden begynder at fylde mere om dagen, så vil det være naturligt, at han får brug for en flaske sen aften. Vær derfor opmærksom på, om han begynder at melde sig her - det kan være et reelt behov :) Men lige lyder det helt okay, at han sover igennem.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - og vil også anbefale dig, at du køber min bog "Helens bog om amning og flaske" :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske