Svar: Svesker
19. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Thomas og Katja
Jeres dreng må gerne få sveskemos og det er en udmærket måde at holde maven i gang på. Almindelig frugtmos af f.eks. pære og æble kan dog også virke til at afføringen bliver lidt mere lind i konsistensen.
Det nemmeste er at købe frugtmos på glas, da dette laves som babymad. Det er naturligvis dyrere at købe end at lave det selv, men er også korrekt varmebehandlet osv.
Alternativt kan I lave sveskemos selv, ved at tage en lille portion svesker uden sten og stille dem i blød i vand i en skål i ca et døgn. Efter et døgn koger I sveskerne under omrøring og de skal koges i det vand, som de har stået i blød i. Hvis kogningen ikke er nok til at gøre dem mosede nok, må I mose dem videre med f.eks. en stavblender.
En spiseskefuld sveskemos som topping på en grød er passende.
God fornøjelse med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske