Svar: Mælkemængde 7 mdr.
19. februar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Bonnie
Sålænge Mingus er under 9 mdr, bør hovedbestanddelen af hans kost fortsat være mælkeindtag, dvs at han bør indtage en større mængde mælk end mængde skemad. Fra ca 9 mdr´s alderen anbefaler man ca 750 g mælk og frem mod 1 års alderen nedsættes dette til ca 500ml.
Du skriver ikke om han tilbydes skemad 3 eller 4 gange dagligt. Nogle børn i 7 mdr´s alderen har det fint med 3 måltider, hvor andre har det bedre med 4. Du må derfro vurdere, hvad der mon er bedst for jer - kan han nøjes med 3 lidt større måltider, eller ville det være bedre med 4 lidt mindre måltider?
Det er ganske rigtigt at grøntsagsmos er med til at holde hans mave igang. Derfor anbefales det også at man max giver to grødmåltider dagligt, og resten af dagen måltider dækkes at grøntsagsmos.
Da din søn får 8-900ml mælk er det umiddelbart ikke meget at du kan skære ned også fordi han jo umiddelbart trives godt med den mængde. Hvis du laver grød på mælk og også kommer mælk i grøntsagsmosen, så får han dog også mælk der og så kan det godt forsvares at skære mælkeindtaget via flaske/kop lidt ned. Umiddelbart synes jeg dog ikke at du skal give ham mindre end de 750 ml mælk, så længe han ikke er ældre.
Fortsat held og lykke med ham, han lyder til at trives godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske