Brev:
Grød eller mos? - 4 mdr.
19. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Grød eller mos? - 4 mdr.
Hej Helen
Så har vi atter et spørgsmål:-) Vores søn er efterhånden blevet 4½ måned. Han er en stor lang dreng på ca. 8 kg og 70 cm. Indtil for nylig ammede jeg og supplerede med profylac på flaske. Nu er jeg så småt ved at stoppe amningen, da det blev mere og mere stresset for os begge. Det gik vist ikke hurtigt nok:-) Vi er samtidig gået fra profylac til NanHA. Han spiser ca. 6-7 flasker af 200 ml. på en dag/nat.
Han er meget interesseret i den mad vi spiser. Følger den med øjnene m.m Når vi drikker af en kop prøver han at tage den ud af hånden på os og i munden på sig selv.
Vi vil gerne så småt begynde med lidt rigtig mad. Han får nogle gange en gulerod eller et stykke agurk at sutte på. Det er han meget glad for.
Vores spørgsmål er så:
Er det bedst at starte med grød eller grøntsagsmos eller kan vi godt introducere både et grødmåltid og et grøntsagsmåltid?
Hvornår på dagen skal de ligge og skal han tilbydes MME bagefter eller bare vand? Skal vi også prøve at introducere kop/tudekop til disse måltider eller hvordan/hvornår gør man bedst dette?
Han står typisk op omkring kl. 8.00 og kommer i seng kl. 20.00. Hans flasker plejer ca. at ligge omkring kl. 4.30, 9.00, 12,30, 15.30, 18.00, 20.00 og 23.00.
Han sover ca. 30 minutter om formiddagen, 1½ time tidlig eftermiddag og 30 min sen eftermiddag/tidlig aften.
Kan grøntsagsmos (af fx. gulerod, broccoli, kartoffel) fryses ned og varmes op igen i mikroovn? Så kan man jo bare lave en stor portion en gang om ugen og så fryse ned i mindre portioner. En portionsstørrelse til ham regner jeg med er ca.1-2 dl. Er det korrekt? Kan grød også fryses ned (risgrød, majsgrød) selvom der er MME i og så genopvarmes i mikroovn?
Håber du kan finde hoved og hale i vore spørgsmål:-))
Med venlig hilsen og mange tak for nogle altid brugbare svar
Den lille familie