Svar: Grød eller mos? - 4 mdr.
19. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Lille familie
Det lyder bestemt som om at jeres lille dreng er ved at være parat til at forsøge sig med lidt skemad.
Om I begynder med grød eller grøntsagsmos, står jer frit for. I kan begynde med begge dele.
Man kan sige at grød jo ofte er sødere i smagen end grøntsagsmos, så derfor kan det være en fordel at introducere dette senere end grøntsagsmos, på den anden side kan det være nemmere at lave grøden lidt tyndere, så barnet i begyndelsen lettere kan spise det.
I begyndelsen skal I kun give smagsprøver, også selv om jeres dreng er sulten, så skal I ikke give ham mere end ½ dl af gangen til at begynde med - ellers får han maveproblemer. I begyndelsen vil det også være en god idé at give ham skemad 1 gang dagligt og når dette så er kørt uden problemer, så kan I forsøge med skemad to gange dagligt.
Når I giver skemad to gange dagligt, så kan I bibeholde den smag I er begyndt med og så komme variationen i form af noget nyt, således at der hele tiden er noget genkendeligt og jeres dreng ikke skal forholde sig til for meget.
Det kan være en fordel, sådan rent praktisk at give grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen. Grøntsagsmos om aftenen, fordi han jo kan få mos af de grøntsager som I selv spiser til aftensmad. Det tager ikke ekstra tid at koge en ekstra kartoffel eller gulerod med.
Det vil være fint at give ham erstatning om morgenen som han plejer at få og så tilbyde evt. grød i passende tid derefter. Passende tid vil sige før han plejer at få sin anden flaske, men ikke så sent at han hellere vil have sin flaske.
Når han så har spist lidt grød, så kan han få flasken og derefter komme ud at få sin formiddagslur. Sålænge han ikke er ældre end han er, vil grøden ikke kunne udgøre et måltid og han skal derfor have sine flasker ved siden af. Det er dog klart at efterhånden som skemåltiderne bliver større, så bliver indtaget af flaske mindre og samtidig bliver han også bedre til at drikke af kop. Men det varer nogle måneder endnu, før han kan nøjes med skemad og kop og springe sin flaske over.
For at lære ham at drikke af kop, så er det en god idé at give ham lidt vand af f.eks. et snapseglas. Det lille glas kan han bedre svøbe omkring med sin lille mund.
Grøntsagsmos kan godt fryses ned, men hvis I selv spiser grøntsager, så er det lige så nemt at give ham mos af disse. Modermælkserstatning bør I så vidt jeg ved ikke fryse, men i stedet kan I varme mosen op og så tilsætte mælk derefter.
Grød med erstatning bør således heller ikke nedfryses. Det handler om at erstatning jo ikke må genvarmes.
Hvis du vil gøre det meget nemt for dig selv så kan du købe de industrielt fremstillede produkter, som ernæringsmæssigt er lige så gode som den mad man selv laver. Det er dog noget dyrere, men samtidig er det måske lettere at lave mindre portioner. ½ dl er jo ikke meget.
Læse i øvrigt mine artikler om små børn og skemad, som du finder i min artikelsamling og held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske