Brev:
Autostol og ferie
19. februar 2005
Alder:
2 mdr.
Autostol og ferie
Kære Helen
Jeg fødte d. 10. december 2005 en dejlig dreng. Da han var fem uger gammel rejste vi, pga. min kærestes arbejde til USA, hvor vi skal være indtil maj måned.
Som bekendt er afstandene meget større herovre end derhjemme og vi er derfor nødt til engang imellem at tage nogle længere ture i bil, for at komme fra A til B. I USA er det lovpligtigt at bruge autostol, hvilket vil sige, at løsningen med lift og liftnet ikke duer herovre, hvorfor vi har købt en babyautostol.
Vi har læst os frem til, at man de første tre måneder anbefaler, at børn kun sidder 20-30 minutter i autostolen og 1 ½ - 2 timer, hvis man skal på længere tur. Vi har nogle enkelte gange været nødt til at ”overtræde” disse anbefalinger, men har været opmærksomme på gode pauser osv. Ikke desto mindre kan vi alligevel godt blive nervøse for, om han allerede kan have taget skade. Samtidig er det svært at blive helt klog på, da de herovre lader spædbørn sidde meget før og meget længere i en autostol end vi ville gøre i Danmark.
Da vi fortsat vil være nødt til at bevæge os over større afstande for at komme rundt er første spørgsmål, hvor meget det at han fylder tre måneder, reelt rykker ved den tid han kan sidde i en autostol. Jeg kan ikke finde anbefalinger herfor nogle steder, men kan godt regne ud, at han efter han er fyldt tre måneder, ikke skal sidde alt for længe. Spørgsmålet er bare hvor længe han kan sidde. Og i forlængelse heraf om det vil være smartest, hvis man f.eks. skal køre fem timer i alt, at dele det over to dage eller i stedet tage det hele på én dag med gode pauser og derefter holde en god pause fra autostolen?
Næste spørgsmål er i forhold til en eventuel sommerferie. Vi har tænkt på, som afslutning på vores ophold herovre, når vores søn er fem-seks måneder gammel, at køre tværs over USA. Men det er en meget lang tur, der sammenlagt (men over en måneds tid) vil kræve mange timer i autostol for vores søn. Og nu er vi selvfølgelig blevet bekymrede for, om det er alt for meget for ham og hans lille ryg og derfor uansvarligt at lave den tur, for vi vil jo på ingen måde risikere, at han får mén.
Som vi ser det er der forskellige muligheder, men har brug for lidt hjælp og vejledning til at finde den mest forsvarlige løsning. Vi kan enten helt droppe den lange biltur og gemme den til en anden gang. Eller vi kan tage af sted og så enten køre nogle lange stræk, der hver især afbrydes af flere dages pauser. Eller vi kan vælge at køre et lille stykke (f.eks. to timer) hver dag. En helt fjerde mulighed vil være, at blive her på østkysten og så udvælge et lille område, som vi bruger vores feriemåned på at se, for på den måde ikke at skulle køre så meget. Det skal ikke forstås som, at du skal afgøre vores sommerplaner :-), men vi har brug for nogle professionelle råd, så vi kan træffe den bedste beslutning for vores søn!
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Laura