Svar: Autostol og ferie
19. februar 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Laura
Lad mig først sige at det lyder som en rigtig spændende rejse og nogle spændende muligheder I har foran jer:o)
Det er rigtigt at der er store forskelle på hvad man anbefaler i andre lande og her i Danmark. Og lige præcis omkring autostol, så er der efter 3 mdr´s alderen, så vidt jeg ved, ikke præcise anvisninger for, hvad der er mest korrekt. Det er altså en individuel vurderingssag og så handler det jo om at se på sit barn og tænke sig om:o)
Når jeg skriver at man skal tænke sig om, så betyder det at man skal overveje, hvor meget ens barn egentlig sidder i løbet af dagen. Børn har brug for stillingsskift og for at kunne bevæge sig. Kun ved at bruge deres krop, bliver de styrket og børn lærer ikke at rulle, trille, krybe, kravle, gå ved at være placeret i en stol, det lærer de kun ved at være på gulvet, hvor de kan bevæge sig rundt.
Det betyder altså at man skal overveje brugen af forskellige stole og hvor man bruger stolen. En autostol skal bruges i bilen og kun i bilen. Det er altså uhensigtsmæssigt at bringe autostolen med ind i Wal-Mart, gå rundt der i længere tid og bære barnet ud i bilen igen for at køre videre. Når man handler har barnet brug for et stillingsskift og det bedste kan være at ligge ned i en lift eller i en barnevogn, alternativt f.eks. at blive båret på armen.
Det samme gælder når man har kørt langt i bil og kommer frem til bestemmelsesstedet, så er det vigtigt ikke at bære barnet fra autostolen ind i en skråstol - det er bandlyst! Barnet skal fra autostolen ind på et tæppe på gulvet.
Det handler også om at se på sit barn. Hvis man kører og barnet sover godt, så er det vigtigt at komme af sted, så man når noget af det man gerne vil. Tilgengæld er det vigtigt at man så også stopper, når ens barn protesterer og græder og ikke ønsker autostolen. Børn er faktisk tit rigtig gode til at sige fra, når de ikke gider sidde mere, men samtidig skal man, når det er små børn også være opmærksom på at de jo ikke altid registrerer hvis de har ondt af at sidde og derfor vil det være nødvendigt at forældrene husker at kigge på klokken og holde nogle gode pauser.
Et stræk på 5 timer er meget længe for et lille barn og det vil være godt med 2 pauser ilagt her, hvis det kan lade sig gøre.
Det er altså meget et holdningsspørgsmål og det er også spørgsmålet om I reelt kan lægge jer fast på en bestemt form at gøre det på. Nogle gange er børn jo mestre i at ville det anderledes og som forældre får vi først stress, når barnet slet ikke 'passer ind i' det planlagte.
I skal gøre det som I tror vil fungere bedst. For de fleste vil det måske være at komme af sted, få lagt nogle gode timer og en god afstand bag sig, afbrudt af lidt pauser, for at så holde en dags fri efterfølgende. At køre et par timer, for så at stoppe og køre et par timer osv. - det lyder optimistisk og mon ikke I ville køre sur i dette i længden? Mit bud er at I kører langt, med pauser undervejs, for så at nå et bestemmelses sted, hvor I så vil opholde jer og være uden autostol eller at vælge et bestemt område ud, som I så vil udforske nærmere.
Spændende er det i hvert fald og jeg synes sagtens det kan lade sig gøre og I behøver ikke droppe turen helt.
Rigtig god rejse fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske