Svar: Små børns hjerterytme
20. februar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Bonnie
Det lyder bestemt som om din lille dreng drømmer og det bedste du kan gøre er at berolige ham og få ham til at sove igen. For nogle børn vil det være tilstrækkeligt at man hjælper dem med at blive lagt ned igen og få dynen over sig og de sover roligt videre, for andre vil et beroligende (psyyy) være nok, og atter andre vil have behov for at komme op og blive holdt om og trøstet. Det du skal vurdere er hvor vågen din dreng er, hvis han sætter sig op og skriger i søvne, så er det ikke altid en god idé at du taler for meget, idet din stemme så kan blive en del af drømmen.
Med hensyn til børns hjertefrekvens, så er denne betydeilgt hurtigere end voksnes. Hvis du husker tilbage til da du var gravid og hørte hjertelyden hos jordemoderen, så kan du måske også huske at hans hjerte slog meget hurtigt.
Hjerteaktionen hos et lille nyfødt barn ligger omkring 120-140. Dette falder i takt med at barnet bliver ældre, men med den alder din dreng har, vil hans hjerte fortsat slå hurtigere end dit. Der er således intet unormalt i at hans hjerte slår ekstra hurtigt, når han vågner og er bange pga af en drøm, - du vil også kunne opleve at hans hjerte slår rigtig hurtigt, hvis han er syg og har høj feber.
Som forældre kan man altså i nogle situationer godt sidde med sit barn på skødet og tænke at det lille hjerte galoperer af sted. Hvis det sker i forbindelse med en ond drøm, feber eller lignende, så er det således en normal reaktion.
Hvis man er bekymret for om ens barns hjertefunktion er normal, så skal man altid søge læge.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske