Svar: Tror ikke han kan lide grøden
15. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar:)
Det vigtigste lige nu er at holde fast i din drengs lyst til at spise. Derfor er det helt okay, at du blander lidt avokado eller lignende i hans grød, hvis det gør, at han så spiser grøden. Det vil dog være rigtig godt, hvis du stille og roligt kunne gøre mængden af avokado mindre og øge mængden af grød, så han gradvist vænnes til at spise ren grød.
På samme måde, hvis han lige nu har brug for ekstra frugt eller bær på sin grød - giv ham det, men trap gradvist ned i mængden af frugt og bær, så han vænnes til, at det ikke behøver være så sødt, for at han kan spise det.
Da han lyder til at have en sød tand, kan det også være en god idé at du forsøger med lidt sødere grøntsager. Rodfrugter bagt i ovnen vil ofte give en bedre sødme, prøv derfor at bage rodfrugter som selleri, pastinak, gulerod og mos dem efterfølgende til en mos. Græskar kan have en sød smag, du kan også købe særlige sweat potatoes, som han måske vil synes om. Det lyder dog som om, at han er god til at spise grøntsager, hvilket er super dejligt:)
Mange børn bryder sig ikke om kartoffelmos. Giv ham i stedet bagte kartoffelbåde fra ovnen, lav kartoffelklatkager eller lignende, som han måske godt kan lide:)
Frisk frugt og frugtmos er at foretrække fremfor tørret frugt, og du skal, som du selv er opmærksom på, passe på med mængden af kanel... Kanel indeholder kumarin, der kan give leverskader.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske