Svar: Natteuro, sover en time af gangen
20. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Som du beskriver det, så tror jeg umiddelbart at der er flere grunde til din søns urolige nattesøvn.
For det første er der flytningen og det at der er kommet flere mennesker ind i jeres liv. Man ved at netop flytning er en stor omveltning for et barn og faktisk kan være en stress-faktor. Jeg tror nu bestemt ikke at din søn har stress, jeg mener bare at man skal være bevidst om at det er en stor omvæltning for et barn. Det vigtigste er dog at han har dig, som jo er den trygge base.
Men når det er sagt så er det jo netop fordi han har dig at han måske søger brystet mere. Brystet er jo det han kender fra nyfødt - det første han har mødt og derfor er det også det tryggeste for ham. Når stort set alt omkring ham er nyt, så er det kun naturligt at han holder ekstra fast i amningen, det trygge - på sigt er det naturligvis uholdbart at amme natten igennem og den vane skal I også ud af; jeg mener bare at du skal være opmærksom på hvilke mekanismer det er, som går igang for ham lige nu.
Noget andet er at han jo netop er begyndt med skemad og det er rigtig godt, da han jo tilsyneladende også har et sultbehov om natten, - du beskriver at en trøstetår umiddelbart ikke er nok. Derfor er det godt at du fortsætter med skemaden, men det vil være godt at du ammer i forlængelse af skemaden, hvis han ikke tager noget på kop. Sålænge han ikke er ældre kan han ikke tage sit behov på ske og kop alene, men skal stort set ammes som hidtil - det andet kommer ud over.
Hvis du følger ovenstående, så burde du kunne mætte ham så godt af i løbet af dagen, at du ikke behøvede amme så hyppigt om natten. Du skal dog også vide at du har været meget priviligeret de første måneder af hans liv, da de fleste børn under 6 mdr. vil have behov for amning i løbet af natten.
Jeg foreslår at du ammer ham og putter ham kl 20, som nu og så ammer ham igen, når du selv går i seng. På den måde bliver han fyldt godt op til natten og kan sove et par timer mere, så du også når at få lidt sammenhængende søvn.
En tredie ting du skal være opmærksom på er om du selv har været lidt stresset i perioden med flytning, savnet af far osv. Det kan jo godt influere på din mælkemængde og derfor får din dreng måske heller ikke helt det samme som han fik hos dig tidligere. Prøv derfor at være meget opmærksom på at få nok at spise og drikke, samt at få hvilet dig. Og husk at jo hyppigere du lægger til, jo mere mælk kommer der:o) Det kan måske også være derfor at hans tissebleer ikke længere er så våde og derfor at han vågner mere om natten - din dreng er tørstig.
Mine tanker er altså at jeres flytning nok påvirker jer begge mere end du umiddelbart regner med. Det hører således med til overvejelserne og vil influere på mælkemængde, soverytme mv. Det vil være godt at du fik din dreng fyldt ekstra op i løbet af dagen, så han ikke behøver tage sit behov om natten, men så I begge kan få en sammenhængende nattesøvn.
Rigtig meget held og lykke og velkommen tilbage til Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske