Svar: Spise og drikke 7,5 måneder
16. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere råd:)
Det lyder rigtig fint og helt alderssvarende med 4 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger der, så giver de naturligt plads til mere rigtig mad i maven.
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og før middagsluren tilbydes han så brystet. Det vil sige, at denne amning kommer til at ligge 1-1.5 time efter hans frokost. Om formiddagen skal han ikke længere ammes, men i stedet tilbydes et mellemmåltid, det samme om eftermiddagen.
Det vil også være rigtig godt, at du tilbyder ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt, sutte og gnaske på. Det stimulerer ham mundmotorisk og er en god øvelse, samtidig med at han bliver opmærksom på, at det er spisetid og dermed mere parat til skemaden, som du følger efter med.
En plan til et barn på 7 måneder, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først.
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede ristede brødskorper, tvebakker eller lignende (hvad du nu kan få, hvor I bor). Agurk, kogte grøntsagsbuketter osv. i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt grød, gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, risretter. Mad der smager af noget og som stille og roligt får lidt mere bid, men stadig moset mad. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende at sidde og gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Det kræver øvelse at lære at drikke vand. Jeg vil anbefale dig, at du forsøger med en gammeldags tudkop, hvor vandet løber ud af sig selv, når koppen tippes. Gerne med to hanke, så han på sigt kan lære at holde den selv med begge hænder. Det er for svært for ham at finde ud af at holde vakuum og drikke af den drypfri kop, som I har nu.
Han skal have tilbudt vand til alle måltider, men det gør ikke noget, at han lige nu ikke drikker så meget. Det er vigtigt, at han lærer at drikke vand og får muligheden for at øve sig. Du sikrer stadig størstedelen af hans væskebehov ved at amme ham de fire gange i døgnet. Du skal naturligvis holde øje med hans vandladninger og sikre dig, at han tisser og at urinen er klar.
Nogle børn nyder at drikke af en kildevandsflaske, nogle af en kildevandsflaske med tut - det kan I også forsøge. Det kan være praktisk, når I er på tur. Du skriver også, at I bor i udlandet, så måske bruger I naturligt vand fra flaske:)
Det er rigtig fint, at I lige nu giver ham mad, som er blendet og cremet i konsistensen, men det vil være godt, at du nu tilsætter lidt kogt fisk eller kogt kød - meget fint hakket til hans mos. Du kan også tilsætte lidt kogte ris. Ikke ret meget, måske bare en tsk i en dl. grøntsagsmos til at begynde med. Det er for gradvist at vænne ham til at maden har lidt mere struktur og der kan være små klumper, som man skal arbejde med i munden, men stadig så små, at han med sikkerhed ikke får dem galt i halsen. Det er kun for at give ham lidt fornemmelse for lidt mere bid.
Det vil også være rigtig godt, at du begynder at bruge lidt flager i hans grød og mos, så han vænnes til de lidt grovere grødtyper. Da han er glad for majsgrød, så brug denne som basis og tilsæt så lidt hirseflager, boghvedeflager, quinoaflager - meget lidt i starten, men så han gradvist vænnes til at grøden har lidt struktur og øg så mængden af flager, skift over til havregrød og flerkornsgrød, så han langsomt vænnes til, at grød også har mere bid.
Jeg ved ikke, hvor du bor.. men med hensyn til min bog om børn og mad, så leverer saxo.com til hele verden. Du kan måske også få familien til at købe en bog til dig og sende den videre. Jeg ved ikke, hvad der bedst kan svare sig...:)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske