Svar: 9 måneder og vågner mange gange
16. januar 2016
Alder:
9 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev, tak for jeres fine beskrivelse af jeres lille dreng, hans rytme og jeres rutiner - og velkommen til:)
Jeres dreng har det, jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting, vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne f.eks. ofte at læse i en bog, for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, beroligende ord som ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng, forbinder sin seng med stedet, hvor det skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af de voksne.
Det er helt naturligt, at små børn skal have mælk, som en fast del af deres putteritual. Det er helt naturligt at mælk indgår som en fast del af det at blive puttet. Men nogle gange bliver det, som i starten var godt, til et uhensigtsmæssigt ritual - og det er sket hos jer. Jeres dreng er blevet uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske.
Det betyder, at han ikke er i stand til at sove, uden at han får sin flaske. Han har både brug for den, når han skal overgive sig til søvnen, og han har også brug for den, når han har sine opvågninger i løbet af natten.
I fortæller, at mor tidligere ammede, men at der ikke var mælk nok, og at I derfor gik over til flaske - det er rigtig fint. Ikke noget problem. Dog kan det tænkes, at han er startet med at være uhensigtsmæssig afhængig af brystet, og det har I fået ændret, men i stedet gjort ham uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske. Det er ikke ekstra mælk, som han har behov for. Faktisk får han for meget mælk - det han nu skal lære er at sove, uden at have flasken i munden.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Disse opvågninger kan godt ligge med 1 times interval, og derfor er det vigtigt, at jeres dreng er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få flaske. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer.
Med den alder han har, vil det være relevant med 3 flasker i døgnet, og når han bliver 10 måneder, vil det være passende, at han tilbydes to flasker. Jeg vil anbefale, at de tre flasker lige nu ligger før middagslur, aften og sen aften. Altså ca. kl 14, 19.30 og 23.30. Herefter skal han ikke længere tilbydes mælk, vand eller andet om natten... På samme måde skal han om dagen nu puttes til formiddagslur uden at få flaske først. Han skal have et mellemmåltid og drikke vand af kop og derefter puttes uden mælk i munden...
Det kan være en god idé at I starter med at øve det om dagen, så han der lærer at sove uden flasken først. Når han kan det om dagen, så er det lettere også at kunne det om aftenen.
Sæt ham op i barnevognen og tril ham en tur, hvor han kan sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og put ham så først, når han tydeligt viser sig parat. På den måde kan han lære at sove uden flaske i munden om formiddagen. Lige inden skal han naturligt tilbydes et mellemmåltid.
I dagplejen skal han heller ikke have flaske om formiddagen. Dagplejer kan putte ham som den første - lade ham sidde og kikke på, at de andre børn bliver puttet, spejle sig i de andre børn, følge med og når de så er puttet, så kan hun gå tilbage til ham og putte ham - igen uden at han får flaske i munden.
Når I putter ham om aftenen, så er det vigtigt, at han nu puttes i sin seng, der hvor I ønsker han skal sove. Hvis han falder i søvn i jeres favn, vil han naturligt vågne op og savne den om natten. Jeg plejer at sammenligne det med at I som voksne falder i søvn ved siden af hinanden og far f.eks. forsvinder i løbet af natten. Hvis mor vågner og oplever at far er væk, så vil mor ikke kunne sove videre. Hun vil sætte sig op, kalde på ham, til sidst stå ud af sengen og lede efter ham, fordi han jo skal være der - det er forkert, at han ikke er i sengen...
Og det er præcis det samme for jeres dreng, hvis han falder i søvn i mors eller fars favn, så vil han naturligt vågne op, når han skifer søvnstadie, lige mærke efter om I er der. Hvis I er det, så sover han trygt videre, men hvis I ikke er der, så vil han blive urolig, vågne mere og mere op og vil ikke kunne sove igen, før han atter er i jeres arme. Han kan altså være uhensigtsmæssig afhængig af både flaske og af jeres favn.
Det vil være rigtig godt, at han stadig får flaske før han puttes til natten, ligesom flaske omkring midnat også er vigtig at bibeholde. MEN, det er vigtigt at han ikke falder fuldstændig i søvn med flasken i munden, han skal flyttes fra favn og over i sin seng på det tidspunkt, hvor han stadig lige når at registrere, at det er der han puttes, så han forbinder det med stedet, hvor han falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted. Han skal altså ikke være spilvågen, når I flytter ham, han skal være træt nok til at I forholdsvis let kan lulle ham til ro, der hvor han skal sove.
Hvis han har rigtig svært ved skiftet fra favn og ned i egen seng, så må I også gerne give ham flasken i sengen, så han oplever at falde til ro og overgiver sig til søvnen direkte i sengen. Det vil være rigtig godt, at I her eleverer hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op. Når I så giver ham flasken, så skal I fjerne den før han sover helt. I skal meget gerne nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover.
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin og alderssvarende ud, der er ikke noget, som I lige nu skal ændre her - bortset fra, at det nu er slut med flaske om formiddagen og på sigt også inden middagsluren. Når han bliver 10 måneder kan flasken før middagsluren erstattes med en kop mme og en banan og herefter kan han så blive puttet.
I må gerne indføre en putteklud. Han er ikke gammel nok til endnu at tage den til sig og bruge den bevidst, men det kan være fint at introducere den som en fast del af putteritualet og lade den være en søvnassociation, der kan følge ham og berolige ham fremover.
Hvis han om natten er helt ulykkelig og kun flasken hjælper, så kan det være nødvendigt at tilbyde ham lidt flaske, men I bør så skrue gevaldigt ned for mængden, så han kun trøstes. Derudover vil det være rigtig godt at I giver ham nærhed og tæt fysisk kontakt, beroliger med hænder, kærtegn osv.
Det kan her være nødvendigt at gøre tingene lidt i etaper, så I ikke starter med at fjerne ham fra jeres favn, men f.eks. starter med at lade ham falde i søvn ved siden af jer og stille og roligt så øger den fysiske afstand imellem jer. Det afhænger af, hvad I fornemmer vil kunne lade sig bedst gøre hos jer.
Nogle gange er det for voldsomt for ham, at skulle komme fra favn, mors seng, flaske osv. og i egen seng. Derfor kan det være en løsning at lærer ham at sove lidt på afstand af jer først, men stadig med beroligende hænder osv. dog uden at være oppe i jeres arme og så derefter arbejde på at han sover uden flasken i munden... Andre gange fungerer det bedre at man med det samme vænner ham til at sove i sin seng, stadig giver ham flaske, men sikrer at han ikke falder i søvn med den. Beroliger med hænder osv. men holder fast i at han nu forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.
Nogle gange er det en god løsning at fjerne den ene side af tremmesengen og koble forældreseng og tremmeseng sammen. Her naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. At koble sengene på denne måde giver mulighed for at putte ham i egen seng, men samtidig også at kunne ligge lige ved siden af ham, så han kan mærke og se, at I stadig er der...
Til sidst vil jeg lige sige, at det kan være en god idé at indføre en godnatgrød efter hans aftenbad og lige før han puttes. Det er med til at sikre, at han ikke vågner og søger flasken om natten, fordi han reelt er sulten:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske