Svar: Urolig baby uden meget søvn
17. januar 2016
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, stort tillykke med lillesøster og velkommen tilbage:)
Det er rigtig godt, at I har fået undersøgt jeres datter for at udelukke smerter eller fysiologisk forklaring på, at hun græder som hun gør. Om hun har kolik... måske, måske ikke - det lyder mere som om, at hun har problemer med maven, har haft eller måske stadig har ondt i nakken, og at hun har rigtig svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen.
Med hensyn til maveproblemerne, så kan det være en overvejelse værd, hvilken modermælkserstatning I bruger. Du kan forsøge dig lidt frem. Semper laver f.eks. Allomin 1 synet sensipro, Nestle laver f.eks. Nan Sensilac 1. Begge er beriget med Lactobacillus Reuteri, som er en mælkesyrebakterie, der kan give ro i maven og mindske koliksymptomer.
Med hensyn til problemer med nakken, så får hun behandling af kiropraktor, og det lyder som om, at det stille og roligt vil være med til at give en ændring. Prøv at tale med kiropraktoren om, hvordan I bedst kan lejre hende, når hun skal sove, så I ikke får hverken forstrakt eller klemt den muskel eller det led, som hun måske har ondt i.
Og så er der det med at overgive sig til søvnen. Nogle børn har rigtig svært ved at koble fra og hvis hun er en pige, der følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende, så kan det være svært for hende at lukke af for verden og overgive sig til søvnen. Man taler om, at nogle børn har brug for at "lukke overskudsenergi ud". Det betyder, at de græder kortvarigt før de falder i søvn, de kan ligesom ikke sove uden først at græde lidt - det virker nogle gange hårdt, fordi vi jo helst vil have, at vores børn skal falde stille og roligt i søvn. Heldigvis er det noget de vokser fra hen af vejen...
Du fortæller, at når hun skal sove, så vugger du hende i dynen, nusser hende på kinden og forsøger at holde sutten i hendes mund. Hun protesterer ofte voldsomt og kæmper imod...
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at hun får bryst eller flaske før hun skal sove - og hun må gerne falde i søvn med bryst eller flaske i munden, når hun ikke er ældre. Det lyder som om, at hun tilbydes mælk lidt for tidligt i forhold til, hvornår hun bliver puttet - mælken skal gives som en del af putteritualet.
Du spørger, hvornår du kan forvente en dagsrytme - og en del af dette er, at du nu begynder at indføre små rutiner, en fast måde at gøre tingene på. Jeg vil anbefale, at du starter med at skifte hende, og i forbindelse med at hun bliver skiftet, så svøber du hende - det kan være i et rigtigt babysvøb, i dynen eller i en sovepose. Og herefter skal hun så have mælk - bryst eller flaske.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at hun skal være helt mæt, når hun skal sove. Det er også med til at sikre, at hun sover en længere lur. Hvis hun f.eks. har fået mælk en time før hun puttes, så vil hun naturligt ikke kunne sove særligt længe, før hun melder sig og har brug for mælk igen. Har hun fået mælk lige før hun puttes, så er der større sandsynlighed for, at hun kan sove en længere lur.
Det er fint, at du forsøger at indføre en sut, den må du gerne bibeholde. Men den skal puttes i munden lige der, hvor du lirker brystet eller flaske ud af munden på hende og flytter hende fra din favn. Det vil også være rigtig fint med en putteklud som måske kan skærme hende lidt mod omverdenen, ligesom bestemte kærtegn, beroligende ord osv. er vigtigt. Jo mere genkendelighed, jo bedre er det.
Og så skal du se på hende, når du giver hende mælk. Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis du putter hende i liften, så sving den stille og roligt frem og tilbage, lul hende i søvn med lidt vuggende bevægelser, det er helt okay med den alder hun har :) Hvis du putter hende i barnevognen, så tril hende en tur og det er helt okay at du holder vognen kørende for på den måde at holde hende sovende. Det er med til at påvirke hendes indre ur og fornemmelse for behov for en længere lur midt på dagen.
Du må også meget gerne lægge dig med hende og tilbyde hende flaske eller amme hende i din seng. I stedet for at hun ligger oven på dig og sover, så kan hun stille og roligt lære at falde i søvn ved siden af dig. Du er helt tæt på, giver hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, hun har dig stadig hos sig helt tæt, men lærer at sove uden at hun skal vugges i dine arme. Og samtidig har du mulighed for også selv at få lidt hvile midt på dagen, hvilket er vigtigt, så du har overskud til både storesøster og lillesøster senere:)
En strækvikle eller en slynge kunne måske være en idé hos jer. Det giver dig mulighed for at have hende tæt på og samtidig også kunne lave nogle praktiske ting i hverdagen. Hun sover godt hos dig og det kan hjælpe hende til at sove lidt længere lure i dagtimerne, samtidig med at hun har hænderne lidt fri...
Nogle børn har også glæde af en slyngevugge eller hængevugge, hvor barnet ligger i en "lille hule" og kan vugges i søvn. Skærmet mod omverdenen. Andre børn har glæde af at kunne ligge og kikke mere ud og se sig omkring - de kan have glæde af at ligge på en sansegynge, der hænger lavt over gulvet. Og luller sig selv mere eller mindre i søvn, netop fordi de kan orientere sig lidt ud i verden. Om jeres datter har det bedst med at blive skærmet helt eller blive beroliget ved at hun kan ligge og kikke og ikke føler sig presset til at skulle sove - det må være en individuel vurdering...
Har du en skråstol, en sækkepude eller lignende? Du kunne også prøve at sætte hende i den om dagen, og så tilbyde hende flasken imens hun sidder i den. Det at hun ikke bliver holdt i din favn kan nogle gange gøre, at hun så slapper lidt mere af og kan falde i søvn... Det kan være et forsøg værd. Når hun så sover godt, så kan du tage hende op og flytte hende over at ligge, så hun ligger mere plant...
I 2 måneders alderen er det netop genkendelighed og det at du forsøger at putte hende på samme måde hver gang: Skifter hende, svøber hende, giver hende mælk, sut, putteklud, vugger hende, bruger samme kærtegn, samme beroligende ord osv. som på sigt vil hjælpe hende til at sove. Det er forskelligt hvor mange lure børn i denne alder sover - nogle børn sover 2 længere lure, andre børn sover 4 kortere lure - gennemsnitlig godt 15 timers søvn i døgnet.
I 3 måneders alderen vil det være rigtig godt at begynde at arbejde på en 3-lurs-rytme, så hun får formiddagslur, middagslur og en lur sidst på dagen. I denne alder er det gennemsnitlige søvnbehov ofte fordelt sådan, at hun sover f.eks. 5 timer om dagen og 10 timer om natten.
Du skal regne med, at hun nogle gange ikke kan være vågen i mere end 1 time, så skal hun have mælk og sove igen. Andre gange kan hun måske være vågen i 2-2.5 time, skal have mælk igen og derefter puttes. Den fleksibilitet skal være der. Hvis det er svært helt at aflæse hende, og svært helt at tyde om hun er træt, sulten, vil pludre, har brug for at ligge og kikke eller om hun skal sove, så kan det nogle gange være nødvendigt at kikke lidt på klokken. Nogle børn er svære at aflæse og det er helt okay, at du her vælger at sige f.eks. "nu har du været vågen i 1.5 time, så nu er det vist tid for dig at sove igen" og så gå i gang med jeres ritual og dermed hjælpe hende til at sove...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:) Glæder mig til atter at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske