Svar: 2-årig med rod i søvnmønsteret
18. januar 2016
Alder:
23 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Især i 18-20 måneders alderen (hos nogle lidt før, hos andre lidt senere), så har de fleste børn en periode, hvor de sover rigtig dårligt. Mange børn har i denne alder svært ved at overgive sig til søvnen, og mange børn vågner også med skrig, og kan græde ulykkeligt om natten. Det handler om at børn i denne alder begynder at have mere farefornemmelse.
Farefornemmelsen betyder at jeres datter lige nu oplever verden større og mere farlig - hun er motorisk stærkere nu. Hun kan klatre op, men finder pludselig ud af, at hun ikke kan komme ned. Hun skubber måske den høje stol foran sig, kravler op på den, videre op, men kan ikke selv komme ned. Hun løber hurtigere nu, oplever at falde, at slå sig. Hun oplever også modstand for andre børn - at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle børn bider i denne alder. Og hun oplever mere og mere modstand fra jer voksne - I siger mere nej i løbet af dagen, holder fast i hende, fordi hun ikke må løbe ud på vejen osv. Alt sammen med til at give hende en fornemmelse af, at verden ikke kun er sjov og ballade, verden kan være lidt farlig...
Samtidig er denne periode hos jer faldet sammen med julen og nisserne - og mange børn er faktisk bange for nisser. Mange nisser har et lidt uhyggeligt udtryk, de ser ikke nødvendigvis venlige ud. Og også julemanden kan være skræmmende, går rundt og siger HO HO HO osv. Det er for børn meget mærkeligt og ikke særligt trygt.
Det er rigtig svært for jeres datter at slippe en dag fyldt med en masse oplevelser og indtryk og samtidig skal alt det hun oplever bearbejdes, når hun sover. Det betyder, at hun lige nu kan vægre sig mod at sove, ligesom hun drømmer ekstra meget, når hun sover. Det er derfor hun kan vågne op med skrig og være ekstra ked af det om natten, klynge sig ekstra til jer, søge jeres fysiske kontakt osv.
Det er helt okay, at I her har valgt at tage hende ind til jer, for at give hende den ekstra tryghed. Det havde jeg også gjort:) Men, hun har samtidig en alder, hvor hun er meget bevidst og naturligt nu synes det er super hyggeligt at sove sammen med mor og far - og derfor en alder, hvor hun vil protestere meget mod at skulle sove for sig selv. Hvis hun selv kunne vælge, ville hun vælge at sove hos jer...
Hun skal naturligvis have den nærhed og ro, som hun lige nu viser behov for. I skal gøre hende tryg, når hun skal sove og berolige hende, når hun vågner om natten. Tryghed er alfa omega.
Da I har et ønske om at få hende tilbage til eget værelse, så kunne en idé være, at I har en madras på værelset. Nogle gange vil det være fint, at I putter hende i egen seng og I så er på madrassen til at berolige og betrygge. Andre gange vil det være bedre at I putter sammen med hende på madrassen. På den måde får hun stadig lov til at falde i søvn tæt ved jer - men lærer at hun skal sove på sit værelse og ikke skal ind til jer om natten. Det kan være nødvendigt, hvis hun er helt ulykkelig bare I nærmer jer tremmesengen...
I kan også arbejde på, at hun igen lærer at være i sin seng og her er det så vigtigt at I starter ritualet i sengen. Det er ikke rart for hende, at I afbryder ritualet, hvilket I f.eks. gør, hvis I starter med at læse godnathistorie i stuen og derefter går til værelset, eller hvis I f.eks. starter på madrassen og derefter flytter hende i egen seng. Det forstærker følelsen af adskillelse, og det gør at sengen ikke virker rar - det er den hun bliver lagt i, når hun skal adskilles fra jer, og derfor vil hun protestere ekstra mod at blive puttet i egen seng.
Det vil derfor være rigtig godt, at I putter hende i tremmesengen, når hun skal sove. I skal blive hos hende, sidde der, læse for hende, synge en sang, holde i hånden osv. som der nu er behov for. Men som udgangspunkt foregår putningen på eget værelse og hun skal sove i sin seng.
Det er vigtigt, at I søger for at puttetidspunktet er rigtigt. Det betyder, at I skal sikre jer, at hun har en helt fast dagsrytme. Hun skal op til fast tid hver morgen, hun skal sove middagslur til fast tid og af fast varighed. og så skal hun puttes til fast tid hver aften. Det kan godt være nødvendigt at putte hende en lille smule senere, end I lige umiddelbart fornemmer, er hendes behov. Det er helt okay. Det er vigtigt, at I er sikre på, at hun er træt og parat til at sove. I kan f.eks. putte hende 20 minutter senere, end I normalt ville gøre
I må meget gerne indføre et bad efter aftensmaden. Det at komme i bad, blive frotteret godt i håndklædet, smurt med lidt creme eller lignende kan være med til at give en ro og afslappende følelse i kroppen. Badet skal ligge ca. 1 time før hun puttes. Og så vil det også være rigtig fint, at I tilbyder hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det må hun gerne få med den alder hun har. Hun kan således komme i bad, blive gjort klar til natten, sætte sig på sin høje stol, spise en grød og drikke lidt mælk af en kop, få børstet tænder og derefter blive puttet med godnathistorie osv. Så er rutinen så god, som den næsten kan blive:)
Så lige nu synes jeg, at I skal prøve at få hende tilbage i egen seng igen, prioritere at sidde der, betrygge og berolige og vænne hende til at sengen er okay. Det er et okay sted at sove, og hun kan sagtens, for I passer på hende. Der er ikke noget farligt. Det kan være en rigtig god idé at tale dagen igennem med hende og sætte ord på lidt af alle hendes oplevelser. Det er svært at sove, hvis man har hovedet fyldt af tanker og at tale dagen igennem kan hjælpe hende af med noget af hendes tankemylder: "i morges da du stod op, så fik du havregrød, mmm det smager godt", "så kørte vi i vuggestue, der legede du med..., det var sjovt", "men så faldt du, av, det gjorde ondt", "så fik du plaster på og så var det okay igen"... osv. osv. Og hun ligger i sin seng, lytter og hjælpes til ro.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske