Svar: Min datter spiser ikke morgenmad
18. januar 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det ser ud som om, at jeres datter får for meget mælk. Det fylder i maven og fjerner den naturlige lyst til at spise anden og mere sufficient mad, og det kan sagtens være forklaringen på, at jeres datter ikke er så glad for rigtig mad.
I 8-9 måneders alderen vil det være passende med 3 amninger og i 10 måneders alderen skrues ned til 2 amninger. Jeres datter er 9 måneder nu og får 4 amninger + en flaske og nogle gange ammes hun måske også kl 05... Det er for meget:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød med frugtmos som nu, vand af kop.
Formiddag 9-9.15: 1/2 bolle med smør, frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få mælk først
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Flaske eller kop med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
(skal ikke længere ammes om eftermiddagen, da det kan nedsætte appetitten til aftensmaden)
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Mad som smager af noget. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød som nu kl ca 19-19.30, får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes ELLER tilbydes en flaske og skal ikke have yderligere mælk resten af natten - næste morgen startes med morgengrød.
Som du kan se, så foreslår jeg, at mormor eller far giver jeres datter lidt mme af en kop eller flaske før middagsluren, mælk på dette tidspunkt påvirker ikke hendes indtag af rigtig mad, men er med til at sikre en bedre lur og samtidig sikre hendes behov for mælk. Eftermiddag bør du ikke længere amme, da mælken her kan påvirke hendes indtag af aftensmad.
Man kan naturligvis godt overveje om hun får middagsluren kan nøjes med vand og så kan du stadig amme hende, når du kommer hjem fra dit studie. Hvis du vælger at bibeholde amning her, fordi I har savnet hinanden og det er en dejlig måde for jer begge at mødes på igen, så er det okay. Du skal så være opmærksom på at det netop er "mødet med mor", der skal være i fokus og ikke at jeres datter skal drikke en masse mælk. Prøv derfor om du kan afkorte amningen lidt, så hun ikke fyldes med mælk på dette tidspunkt.
Du må gerne amme hende fra begge brystet om aftenen, før hun puttes til natten, så hun der fyldes ekstra op. Sen aften, vil det dog være rigtig godt, at hun ikke både ammes og får flaske, jeg vil anbefale, at du vælger det ene eller det andet. Og derefter bør hun ikke få mere mælk...
Når hun bliver 10 måneder vil det som sagt være fint med to amninger dagligt og det kan være aften og sen aften hos jer. Det lyder som om, at det vil være det, som vil fungere bedst for jer begge. Om dagen kan hun så blive tilbudt vand.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun spiser nok hele dagen igennem - det er modsat en forudsætning for at spise nok om dagen, at hun ikke drikker for meget mælk om natten. Det er en rigtig svær balance at finde. Men prøv om du kan komme væk fra at amme om natten. Trøste og berolige på anden vis end med brystet.
Hvis hun kun vil ammes og er helt ulykkelig, så må du amme hende, men du skal her forsøge at gøre det så kortvarigt som muligt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun trøstes. Stille og roligt skal hun lære, at hun godt kan sove uden brystet.
Det kan nogle gange være nødvendigt at far og datter sover sammen om natten og mor sover i et andet rum. Far kan ikke amme, men kan give hende masser af nærhed, tryghed og tæt kontakt og på den måde hjælpe jeres datter videre i søvnen uden brystet. Og når mor og brystet ikke er der, når denne mulighed er udelukket, så vil hun måske bedre kunne acceptere det og vil falde hurtigere til ro ved fars hjælp. Samtidig er far og datter jo også meget sammen i dagtimerne, hvilket også naturligt kan gøre, at han lettere vil kunne trøste og hjælpe hende om natten.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og at det giver det lille skub til at få skruet ned for mælkeindtaget:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske