Svar: Soverytme 5 mdr
20. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Annette
Man siger normalt at først fra 6 mdr´s alderen har børn ikke længere et ernæringsmæssigt behov for at spise om natten. En del børn vågner dog fortsat en enkelt gang i løbet af natten efter denne alder og det kan ofte skyldes trygheden ved at få bryst eller et decideret behov for væske.
Man kunne godt forestille sig at en dreng som din, der sveder meget, kunne vågne om natten simpelthen fordi han var tørstig. Sålænge han ikke er ældre bør han få mælk om natten, så du er sikker på at han får hvad han har behov for; men når han bliver 6 mdr. kan du mmåske nøjes med at tilbyde ham vand om natten. På den måde kan du også få ham vænnet fra brystet om natten og derved lære at sove igennem.
Der er naturligvis også en sammenhæng imellem hvor meget barnet vågner om natten og hvor meget barnet spiser i løbet af dagen. Du kan med den alder din dreng har godt begynde at fokusere på at hovedindtaget af hans kost/mælk skal ske i løbet af dagen og ikke om natten. Hvis du således ikke er begyndt med skemad endnu, så lyder det som om at det er tiden.
Ved siden af skemaden skal han tilbydes mælk som han plejer og kan også tilbydes mælk/vand af kop.
Vær opmærksom på at børn på din drengs alder ofte sover meget uroligt og nærmest kan virke vågne pga drømme. Her er det vigtigt at du ikke tager ham op eller giver ham sutten/brystet med det samme, men lige trækker tiden lidt for at se om han kan finde roen af sig selv. Bliver han ked af det, må han trøstes, men ikke nødvendigvis med brystet, som du også selv så fint beskriver.
Med hensyn til at han sveder meget, så bør temperaturen i soveværelset være på ca 18 grader (ml 16-20) for at han sover bedst. Derudover kan du overveje om du skal give ham en bodystocking (evt. langærmet pga årstiden) på i stedet for en natdragt, eller om du helt kan undvære undertøj under natdragten. Nogle børn er jo meget varme og du har ret i at det er uhensigtsmæssigt hvis han sveder så meget at han bliver kold af det.
Du er sikkert allerede opmærksom på det, men for en sikkerheds skyld vil jeg lige nævne at nogle gange slutter bleen ikke tæt nok ved ryggen og om natten, hvor børn jo tisser meget og ligger ned, kan urinen derfor løbe op ad ryggen og her kan det være et forsøg værd at prøve med en anden type ble.
Tak for dine rosende ord, det glæder mig at du kan bruge mine svar.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske