Brev:
Mere vil ha´ mere - nattesøvn
21. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Mere vil ha´ mere - nattesøvn
Kære Helen
Vores datter er nu 6 måneder. For 14 dage siden vejede hun 7,8 kg (3200 ved fødslen) og hun er 69 cm lang. Hun begyndte på skemad for en måned siden, og da begyndte hun ENDELIG at sove mere end 40 minutter ad gangen om natten ;-()
Hun får nu skemad tre gange om dagen plus en ”snack”:
Morgen: havregrød kogt med hindbær eller andre bær (lige begyndt på dette), 1- 1,5 dl.
Frokost: kartoffelmos med blandede grøntsager, ca 1 dl.
Eftermiddag: blandet frisk frugt i form af smagsprøver.
Aften: majsgrød med frugtmos, 1,5 dl.
Til måltiderne får hun vand af glas eller sutteflaske med tud...men hun drikker kun få slurke, max 20-30 ml, hvis det er flasken, derfor får hun næsten altid en ammetår, når hun har spist.
Derudover ammer jeg hende 2 gange om dagen som ”mellemmåltider” og umiddelbart efter aftengrøden og lige inden hun puttes, dvs. mellem kl. 19.30 og 20.30.
I løbet af dagen sover hun 3 gange 40 minutter. Hun vågner ved midnatstid og igen ca. kl. 3 og kl. 6 og kan ikke puttes, trilles (seng med hjul ;-()), synges til ro...men ammes og tømmer et bryst, hver gang med kraftige suttebevægelser, som om hun er rigtig sulten og falder så i søvn med det samme. Dette har stået på i en uges tid nu, dvs jeg ammer stort set hver tredie time aftenen og natten igennem.
Det er selvfølgelig MEGET bedre end hvert 40. minut, men det var nu skønt de dage, hvor det kun var 1 gang om natten.
Derfor; kan jeg ændre noget ved den måde, mængde eller sammensætning af mad hun får? Jeg synes, hun får rigelig ”rigtig” mad hendes alder taget i betragtning. Jeg har valgt, at hun skal have majsgrøden om aftenen, da det er hurtigt, nemt og jeg med sikkerhed ved, hun spiser en stor portion, mens jeg nemmere kan eksperimentere til frokost, hvor nattemætheden ikke står på spil.
Hvor mange timer bør hun med sin alder og sit madindtag kunne klare sig uden bryst om natten? Kan jeg give hende noget til aften, der mætter bedre, f.eks bytte rundt med havregrøden? Får hun for meget mælk (både grød og mos er med mme)?
6.00: ammes
8.30: havregrød + ammetår
11.00: ammes
13.00: grøntsagsmos + ammetår
16.00: frugt og ammes
18.30 – 19.00: majsgrød + ammes
20.00: ammes
midnat: ammes
3.00: ammes
Hmmm det blev til mange spørgsmål...håber du kan finde hoved og hale i dem ;-()
Mange hilsner fra den ”lidt-mindre-trætte-familie”!!!