Svar: Mere vil ha´ mere - nattesøvn
21. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære 'Lidt mindre trætte familie'
Jeg kan godt forstå at I efterhånden er trætte, selv om det jo er vældig positivt at jeres lille pige nu godt kan sove nogle timer i træk og ikke vågner efter 40 minutter. Det tyder jo på at hun efterhånden er ved at finde en fin rytme.
Din plan for dagen lyder umiddelbart rigtig god. Det lyder fornuftigt både med indtag af skemad og amning. I forhold til hendes alder og trivser i øvrigt lyder 3 måltider også passende og mange børn trives med 3 måltider i døgnet. Nogle børn er dog så sulte at de ofte omkring de 7 mdr godt kan spise 4 måltider dagligt og måske er din datter allerede parat til det?
Du skriver at hun spiser 1-1½ dl grød/mos af gangen - stopper hun selv der, eller er det portionsstørrelsen du laver? Jeg spørger fordi du måske også kan sætte mængden lidt op, således at hun spiser 1½-2 dl grød/mos 3 gange dagligt eller som ovenfor beskrevet forsøger 1-1½ dl, men i stedet 4 gange dagligt.
Som du selv nævner kan det også være en mulighed med havregrød om aftenen, da det godt kan mætte mere end majsgrøden. Det er da et forsøg værd.
Man siger normalt at børn fra 6 mdr´s alderen ikke ernæringsmæssigt har behov for mælk om natten og her i stedet kan tilbydes vand. Du beskriver dog at din datter ikke hyggesutter, men faktisk tager rigtig godt fra om natten og derfor virker sulten. Derfor tror jeg også at du skal satse mere på lidt ekstra skemad.
Det er rigtig at hun umiddelbart lyder til at få en del mælk, jeg skønner dog ikke at det er for meget, da hun sålænge hun er under 9 mdr, børn få mere mælk end skemad. Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvormeget barnet får, men her må du så stole på at når din datter gerne vil die og du kan fornemme at hun spiser rigtig godt hos dig, så er det fordi hun har behov for det. Du må gå ud fra at hun har en helt naturlig evne til at kunne regulere sit behov.
Som jeg nævnte så har din datter ernæringsmæssigt ikke behov for amning om natten, med den alder hun har, da man vil formode at hun vil kunne tage sit behov i løbet af dagen. Det er dog mit indtryk at mange børn fortsat ammes i løbet af natten, enten pga tørst, fordi de er varme, eller fordi det er trygt og rart for dem.
Det er altså mit indtryk at rigtig mange børn har behov for noget at drikke i løbet af natten, sålænge de ikke er ældre, men det kunne være dejligt for jer, hvis du kunne nøjes med at amme kl 23-24 og igen næste morgen kl 5-6. Det kan du forsøge at arbejde hen imod, men mon ikke tiden også vil arbejde for jer:o)
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske