Svar: Baby vågner op til dåd i forbindelse med natamning
25. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå, du er ked af, at der holdes fest om natten, og der er også noget fornuftigt i at arbejde på, at jeres datter lærer at om natten, så sover man:)
Du har helt ret i, at der godt kan være en sammenhæng mellem hendes indtag af mad og mælk om dagen og hendes opvågning om natten. Det kan være en god idé, at sikre hende så meget mælk og mad i løbet af dagen, at hun ikke bliver sulten midt nat. Hun er en fysisk stor pige og har naturligt brug for ekstra mad nu, hvor hun er blevet 6 måneder. Det er derfor en god idé, at du øger hendes indtag af mad i løbet af dagen - ikke tilbyder hende større mængder grød og mos, men i stedet begynder at tilbyde hende flere små måltider.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Ammes og sover måske en lille powernap eller den begynder måske nogle dage at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20-20.30
Sen aften 24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.
Det er vigtigt at finde balancen mellem skemad nok og ikke så meget skemad, at hun ikke drikker mælk nok. Det betyder, at det er bedre, at du f.eks. giver hende 3/4 dl. skemad, samt vand af kop og så følger efter med brystet - end at du giver hende 1.5 dl. skemad, vand af kop og hun så afviser brystet efterfølgende eller ikke drikker nok. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at hun er fyldt godt op hele dagen igennem:)
En anden forklaring kan være selve rytmen - at hun måske sover så meget om dagen, at nattesøvn naturligt må blive kortere - og i stedet for at sove senere eller stå tidligere op, så afkorter hun sin nattesøvn i midten...
Jeres datter har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet. Det kan være lidt forskelligt fordelt, men f.eks. 10 timers nattesøvn og 4.5 times søvn om dagen. Hvis hun sover 2-3 timer om formiddagen og 2 + en halv time til middag, så sover hun mellem 4.5-5.5 time dagligt. Det må hun meget gerne, men så vil hun måske kun sove 9 timers nattesøvn - og måske derfor vågne op midt nat, fordi hun ikke føler sig søvnig nok...
En tredje forklaring hænger sammen med hendes alder og udvikling. Hun er rigtig godt i gang med at øve sin stemme. Hun øver høje lyde, dybe lyde, svælglyde og læbelyde. Og nogle gange oplever man, at børn har interesse i at øve lyde om natten. Det virker som om, at de udnytter de mørke nattetimer til at høre sig selv pludre. Det er ofte glad pludren og som I beskriver, er hun ikke ked af det, men nyder at ligge og snakke med sig selv - og det ses i denne alder - ofte i 7 måneders alderen, men det kan også sagtens være før. Så alder og udvikling kan også spille ind..:) Hvis det er dette, som spiller ind hos jer, så er det noget hun vokser fra...:)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske