Svar: Sover uroligt - 4 mdr.
21. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Annette
Dejligt at høre at det går fremad:o)
Rigtig mange børn ligger uroligt når de sover og med den alder din dreng har, og så mobil som han tilsyneladende er, så tror jeg ikke du skal være bekymret for at han kommer til skade.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan komme i klemme imellem senges tremmer, eller komme ud over sengekanten og komme til skade.
Jeg tænker at der umiddelbart er to grunde til at din dreng ligger så uroligt. Den ene grund er at han drømmer meget, nogle drømmer jo mere end andre og måske drømmer du eller far også meget, eller kan huske at I ofte havde drømme som barn?
Den anden grund er at han flytter rundt på sig, fordi han mangler trygheden. Sengen virker stor i forhold til liften og han bevæger sig rundt for at komme tæt på sengen sider, så han føler sig omsluttet, som siderne i liften.
Man kan ofte se dette fænomen hos fortidligt fødte børn, som også kan søge siderne i kuvøsen, fordi de savner følelsen af at være omsluttet. Derfor gør man meget ud af idag at skabe trygheden for børnene ved at lave små 'reder' af stofbleer, som de så ligger inde i, når de ligger i kuvøsen.
Jeg tænker at det derfor kan hjælpe din dreng til at finde ro, hvis I kan give ham et eller andet omkring sig, eller ved hans side, så han kan fornemme. Man kan få en sengerand, men det er ikke sikkert at det er nok, måske kunne du finde en bamse som han kan fornemme ved sit ansigt, eller du kunne prøve med en stofble ved ansigtet, det hjælper også nogle børn til bedre at kunne finde ro.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske