Svar: Brød på menuen
26. januar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tanker om brød :)
Når du skal vælge brød til din dreng, så bør du vælge de lidt grovere typer, uden hele kerner. Brød med hele kerner, vil han ikke kunne tygge, og det betyder, at han ikke vil optage næringen fra kernerne og får han for mange kerner, så kan det give ham meget løs afføring. Derfor bør du vælge brød, som er lidt groft i det, men uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner. Brød med et højt indhold af fibre, vejer ofte godt i hånden. Derfor kan du ved at holde brødet i dine hænder godt mærke forskel - både på de lysere og mørkere brødtyper.
Det kan være en rigtig god idé at se efter fuldkornslogoet, når du køber f.eks. brød. Fuldkornslogoet sikrer dig, at brødet (eller hvad du nu køber) indeholder masser af fuldkorn, hvor alle kornets dele er med - men at mængden af fedt, sukker og salt også er passende. Du kan læse mere på fuldkorn.dk, hvor du også kan finde forskellige opskrifter og idéer til fuldkornsbrød til børn.
Din dreng må gerne få gluten. Tidligere sagde man, at man skulle undgå gluten før 6 måneders alderen, det er nu lavet om. Gluten kan introduceres i 4-6 måneders alderen i en variation med majs, ris, hirse, boghvede og quinoa. Indholdet af gluten i rug og havre er lavt og derfor kan man roligt give f.eks. øllebrød og havregrød. Stille og roligt kan du så udvide med grovere grødtyper som flerkornsgrød og mysligrød. Der må gerne være hvedemel i brødet - bager du f.eks. selv havregrynsboller eller grahamsboller, så får din dreng naturligt lidt fuldkorn, men også naturligt hvede og dermed gluten, og det er helt okay:)
Hvis du bager selv, kan du med fordel bage langtidshævet brød. Det vil sige brød, der skal hæve i mindst 8 timer - f.eks. brød som hæver om natten og bages næste dag. Hvis du laver langtidshævet brød, kan halvdelen af melet være fuldkornsmel. Hvis du bager brød med kortere hævetid, så kan 1/3 af melet være fuldkornsmel. Derudover har Fødevarestyrelsen følgende råd:
- Brug f.eks. hvid hvede til brød. Hvid hvede er en fuldkornsmel med samme smag som almindelig afskallet hvedemel. Når brødet er bagt med hvid hvede, får det en lys farve.
- Brug forarbejdede kerner i brød i stedet for hele kerner.
- Brug f.eks. solsikkefrø, græskarkerner, nødder, mandler, æble, banan eller andet frisk eller tørret frugt for at gøre grødens smag mere spændende (kerner, nødder og mandler blendes til vuggestuebørn). Begræns brugen af ris og risengrød.
Det vil være rigtig godt hvis du til alle dagens måltider serverer frugt eller grønt. Det er også en god tommelfingerregel, at du "kun" serverer grød 2 gange dagligt, hos jer kan det f.eks. være morgen og som godnatgrød. Resten af dagen bør han tilbydes andre fødevarer end grød hovedsageligt grøntsager, kød, fisk, frugt, ris, pasta - men også en variation af brød.
Jeg synes umiddelbart, at jeres dagsplan ser rigtig god ud og det ser ud som om, at jeres dreng spiser varieret og fra alle fødevaregrupper. Det ser også ud som om, at du er meget opmærksom på variation af fedstoffer, husker linser osv. Det er super fint:)
Hvis jeres dreng ikke er den store grødspiser, så kan du nogle dage godt variere med klatkager, pandekager og lignende...
Håber du kan bruge dette lidt videre og fortsæt endelig den gode gænge og den gode appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske