Svar: Opskrift på rugbrød til baby?
26. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder dejligt med hjemmebagt rugbrød!
Jeg tror umiddelbart ikke, at din datter tager skade af at få lidt rugbrødsbjælker af et brød, hvori der indgår kærnemælk. Men Fødevarestyrelsen har også denne opskrift på rugbrød uden kerner og uden komælk:
Du skal lave en surdej af følgende:
3 dl vand
120 g rugmel (2 dl)
10 g gær
Selve rugbrødsdejen:
Surdej jf. ovenfor
5 g gær
2 spsk. mørk sirup eller maltsirup
800 g rugmel (1,3 liter)
7 dl vand
3 tsk. groft salt
450 g sigtemel (7½ dl)
Sådan gør du:
Rør surdejen sammen og kom den i en skål. Læg plastfilm over og stik nogle huller i plasten. Lad surdejen stå 2-3 dage ved køkkentemperatur.
Rør alle ingredienser til rugbrødsdejen godt sammen, gerne i køkkenmaskine 5-10 min. Lad dejen hæve i en stor skål tildækket i ca. 12 timer et køligt sted evt. i køleskab.
Kom dejen på bagepapir i en firkant ca. 35x30 cm eller smør 1-2 brødforme med lidt olie og kom dejen heri. Lad dejen hæve tildækket 3-4 timer. Pensl med vand. Prik med en gaffel. Bag rugbrødet ca. 1½ time ved 175 grader på nederste ovnribbe.
Hvis du har bagt brødet uden form, bliver det ca. 4 cm højt. Skær det i firkanter som flækkes til boller.
Jeg har fundet opskriften på altomkost.dk :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit og bagelyst! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske