Svar: Flasker - råd til nedtrapning/stoppe helt
27. januar 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder helt naturligt og helt relevant med to flasker i døgnet, når din dreng er knap 11 måneder gammel. Jeg synes derfor, at du skal bibeholde de to flasker lidt endnu...
Jeg tænker også, at du måske kan tale med dagplejer om, at tilbyde din dreng lidt morgenmad i dagplejen, hvis han har bedre appetit kl 08 - han behøver ikke nødvendigvis få morgenmad hjemmefra og stille og roligt kan hans flaske om morgenen så trappes ud og han kan måske i stedet begynde at spise grød derhjemme.
Når du trapper ud af morgenflasken, vil det være fint, at du gør det gradvist, så han får mindre og mindre. I stedet for at tilbyde ham 200 ml, kan du give ham 180, 160, 140, 120 ml også indtil han måske helt kan undvære eller kan nøjes med at få lidt mælk eller vand af en kop.
Samtidig skal du naturligvis tale med dagplejer om at han skal sikres vand nok i løbet af dagen. Han skal have vand til alle måltider og også vand som tørstslukker ind i mellem.
Den sidste flaske behøver du først fjerne, når han er blevet et år. Det kan være rigtig godt at tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, gerne sammen med lidt mme eller mælk af en kop og stille og roligt trappes så ud af putteflasken. Mængden skæres ned, så han igen får mindre og mindre og stille og roligt tager grøden over og flasken kan helt undværes.
Samtidig vil han i 12-18 måneders alderen have glæde af, at få en putteklud, puttebamse eller lignende og det skal stille og roligt til at være en fast del af putteritualet - på den måde får han her en substitut for både dig og flasken på sigt:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke - også med start i dagpleje!
God weekend!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske