Brev:
5½ måned - Hvordan ændrer jeg mad- og sovevaner
21. februar 2005
Alder:
5 mdr.
5½ måned - Hvordan ændrer jeg mad- og sovevaner
Så har jeg – atter – brug for et godt råd vedrørende min datter på 5½ måned. Denne gang handler det om hendes (og min) nattesøvn.
Om natten vågner hun hver 2-3 time fordi hun er sulten. Bortset fra lidt mos og grød bliver hun ammet fuldt ud. Grøden var et hit i starten, men efter vi introducerede mosen er interessen for grøden faldet. Hun spiser 3-6 tsk. mos til frost og ½ dl. grød til aften, så det er ikke det hun bliver fed af…
Jeg har forsøgt at trække hendes måltider om dagen for at få hende til at spise mere ad gangen, og der kan godt gå op til 4 timer imellem. Så vil jeg helst ikke trække dem længere – hun skal jo helst også spise noget om dagen, så hun ikke gemmer al sult til om natten…
Hun kommer i seng ved 18-tiden (bliver ammet lige inden), og vågner så senest kl. cirka 21.00, dernæst omkring 23.30, 01.30, 03.30 og står så op mellem 5 og 5.30. Alt sammen for at spise. Når hun vågner er hun virkelig sulten, og det er slet ikke godt nok at nusse og ae – hverken når jeg gør det eller når hendes far gør det. Ind imellem vågner hun hvor det ikke er for at spise, men det er faktisk ikke så tit.
Jeg har overvejet at give hende majsvælling før hun skal i seng. Prøvede at give hende det den anden dag for at se om hun overhovedet vil have det, og hun drak lidt af en kop – dog uden synderlig begejstring. Jeg er imidlertid i tvivl om det er smart at starte med vælling på nuværende tidspunkt, eller om jeg bare hellere skal ”holde ud” til hun er i stand til at spise grød og mos. Det virker bare lidt uoverskueligt lige nu.
Flere steder har jeg læst at fra 6 måneder behøver børn ikke længere få mad om natten. Jeg kan ikke se hvordan den lille pige om 14 dage skulle kunne komme igennem en nat uden måltider. Hun er jo vitterligt sulten når hun vågner. Men hvis hun kunne ville det være dejligt. Hvordan definerer man i øvrigt "en nat"?
Jeg er temmelig famlende og har brug for et godt råd til hvad jeg skal gøre for at bevæge både hende og mig i en anden retning.
Venlige hilsener
Fra Mette