Svar: 5½ måned - Hvordan ændrer jeg mad- og sovevaner
21. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Det tager tid at lære at spise med ske og det vil i begyndelsen kun være små skefulde der kommer indenbords. Når du giver din datter skemaden, så er det vigtigt at du ikke trækker tiden for meget i håb om at hun så er sulten nok, men at du giver hende maden, når hun ikke er så sulten at hun hellere vil brystet. Det er derfor en fordel, hvis du ammer hende først og så måske en times tid efter tilbyder skemad, evt. efterfulgt af amning igen, ellers så amning på den tid, hvor du ellers ville amme.
Din datter er sulten om natten og derfor skal du vægte at det er om dagen at hun bliver fyldt godt op. Hellere ekstra amninger her, så hun ikke begynder at bytte om på nat og dag;o)
Hvis din amning går godt, så er der i princippet ikke grund til at give vælling. På den anden side er der jo heller ikke noget forgjort i det, og hvis det kan virke for jer, så I alle sover lidt bedre, så forsøg det:o)
Jeg synes umiddelbart ikke at der er noget usædvanligt i at din datter gerne vil spise kl 18, 21 og 24 , da hun jo også sover herimellem. Det er naturligt at hun gerne vil spise hyppigt, for at blive mæt til natten. Desværre bliver hun jo tilsyneladende ikke mæt nok; men jeg tror som sagt at det så er i løbet af dagen at du skal være ekstra på hende og ikke trække tiden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig Morgen (f.eks. kl 6): Bryst
Morgen (f.eks. kl 8.30): Bryst
Formiddag (f.eks. kl 9.30): Grød efterfulgt af bryst
Frokost (f.eks. kl 12): Bryst
Eftermiddag (f.eks. kl 14.30): Bryst
Sen Eftermiddag (f.eks. kl 17): Bryst
Aften (f.eks. kl 18): Grøntsagsmos efterfulgt af bryst
Sen aften (f.eks. kl 21): Amning eller en flaske vælling
Nat: Evt. en amning
Jeg kender jo ikke din datters sovetider i løbet af dagen, så du må passe tiderne ind i forhold til disse. Du skal heller ikke tage skemaet mere bogstavligt end det er, men det kan måske give dig en idé til hvordan du kan få vendt rundt, så din datter spiser meget om dagen og tingene derved ændrer sig.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske