Svar: Frokost til baby på næsten 7 mdr
28. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Annette
Tak for dit brev :)
Det er bestemt ikke helt skævt det du gør:) Jeres dreng må meget gerne få rugbrød med forskelligt pålæg til frokost, hvis han allerede kan spise det, og det lyder sådan. Det lyder rigtig fint, at du både giver ham kød, fisk, avokado, ærtemos, humus og lignende. Du kan også nogle gange bruge rester fra aftensmaden, mose grøntsager og bruge netop grøntsagsmos som smørbart pålæg. Og det er rigtig fint, at du derudover supplerer med lidt mos på en ske, så han fyldes lidt ekstra op:)
Du kan godt overveje, om du kan rykke hans morgengrød frem, så han f.eks. tilbydes grød allerede kl 7.30-8. Det giver mulighed for også at introducere et mellemmåltid formiddag i form af frugt, før han puttes til sin formiddagslur. Hvis han sover længe, kan du også slå morgenmaden og mellemmåltidet sammen, så han f.eks. får grød med frugtmos og frisk frugt i hånden ca kl 9 som nu.
Det er meget fint med de 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det er helt relevant, når han er 7 måneder gammel. Når han bliver 8-9 måneder, vil det være rigtig fint, hvis du kan skære ned til 3 flasker i døgnet. Jeg vil umiddelbart anbefale, at du her bibeholder flaske før middagslur, aften og sen aften, så det er flasken tidlig morgen, der trappes ud og i stedet får han så en morgengrød, når han står op. Det kan være en fordel at bibeholde flasken før middagsluren kl 14, det gør det lettere for dagplejer at putte ham på en god måde og sikrer ham en godt lang lur. Samtidig vil det at fjerne mælken fra tidlig morgen ofte sikre et lidt bedre indtag af morgengrød fra morgenstunden.
Du fortæller, at han af sig selv er begyndt at spise mindre sen aften og tidlig morgen, og det vil være rigtig fint, at du også af den grund vælger at fjerne morgenflasken først. Flaske aften og sen aften vil ofte være med til at give en bedre og mere sammenhængende nattesøvn.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske