Brev:
Gylp - 7 mdr.
28. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Gylp - 7 mdr.
Kære Helen
Jeg svømmer over af spørgsmål lige i aften:-)
Min dreng bliver snart 7 mdr., og han gylper stadig rigtig meget. Det er ikke i en mængde så der er mistanke om noget sygdom. Han vokser og trives rigtig fint ellers. Men den gylp altså!
Da han kun fik mælk var det ikke træls på samme måde. Men nu hvor han også får rigtig mad, så har det nærmere karakter af rigtig bræk - dvs., at det stinker og farver rigtig meget, og vigtigst: det er ubehageligt for ham lige når det sker. Det er nok anderledes at gylpe makrelmadder op end mælk.
Min sundhedsplejerske mente, at det ville bedre sig når han startede på grød og mos. Men nu har han fået det siden han var 4 mdr., og der er ingen forskel i hyppigheden.
Det går mig på, både fordi det er synd for ham, men også fordi det er anstrengende hele tiden at skulle være på vagt og skifte så meget tøj hele tiden. Jeg har fået en dårlig arm, så han ikke nemt ved at løfte ham og styre ham mens han bliver skiftet, så jo flere gange jo værre.
Det er ikke kun lige efter måltidet, men kan sagtens være flere timer efter. Fx fik han igår bærmos i sin grød til eftermiddag kl. 16.00. Ca 15 minutter senere gylper han en masse op. Derefter leger han, og vi gør klar til at tage på besøg. Vi kører 17.15, er fremme 18.00, han får overtøj af og skal have en ren ble kl. 18.30, og mens han får den, gylper han en masse rød-lilla blåbærmos op - mere end to timer efter. Ofte er det også sådan, at han får morgengrøden, får bøvset godt, kommer i overtøj og ud til lur i barnevogn, sover 1-2 timer, og så snart jeg sætter ham op i barnevognen, så gylper han en stor portion.
Har du et råd vedr gylp eller er der ikke andet for end at se tiden an? Jeg har hørt at der kan være god effekt ved at tilsætte johannesbrødkernemel til flaskerne. Men er i tvivl om det har samme effekt når barnet også får alm. mad?
Med venlig hilsen
Annette