Svar: Vil ikke have flaske mere - 9 mdr.
29. januar 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Jeg synes det er lige i underkanten, hvis jeres dreng kun indtager 200 ml mme i døgnet. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, hvis du kunne få ham til at indtage mindst 400 ml. Det sikrer ham blandt næringsstoffer som kalk og jern... Samtidig vil de fleste børn i den alder have brug for flasken for at få tilstrækkeligt væske. Mange børn vil ikke være gode nok til at drikke deres behov, hvis det hele skal indtages af en kop eller et glas...
Mon det er muligt, at I kan tilbyde ham en flaske sen aften, før I selv går i seng? Han kan få den mere eller mindre i søvne. Hvis I kan få en flaske i ham der, så sikres hans behov meget fint.
I kan naturligvis også fortsætte med mme af kop før middagsluren, ligesom det vil være rigtig godt, hvis han fortsat får mme i sin grød og mos. Han kan godt få næringsstofferne fra erstatningen på denne måde, men kan naturligvis ikke spise sig til sit væskebehov.. derfor er det rigtig godt, hvis han får mindst 2 flasker og altså ca. 400 ml.
Han bør tilbydes mme til han er et år. Komælk og komælksprodukter bør først tilbydes i større mængder fra 12 måneders alderen. En lille smule må han dog godt få - du kan f.eks. give ham lidt A38, tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt. Mængden stigende fra 50-100 ml i alderen 9-12 måneder. Du må også gerne give ham ost. Det kan være gnaveost, smøreost eller revet ost på en pastaret eller lignende. Ost er også en vigtig kilde til kalk.
Derudover må han gerne drikke vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er godt, at han lærer at drikke vand eller er glad for dette:) Du skal naturligvis også holde øje med hans bleer og sikre dig, at han tisser godt, at urinen er klar og at han har tunge tissebleer - og ikke har problemer med hård mave eller lignende.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske