Svar: Spørgsmål til strygetøjsmetoden
30. januar 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Skattepigens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god idé at forsøge med strygetøj-metoden, for at lære jeres datter at hun godt kan ligge trygt og godt i sin seng og falde i søvn der.
Det er vigtigt, at hun falder i søvn i sin seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det er derfor også vigtigt, at I ikke lægger jer med hende, holder om hende osv. men netop laver noget praktisk og signalerer, at I er der, passer på hende osv. og at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Og det er også vigtigt om natten. Det er vigtigt, at I ikke begynder at lægge jer sammen med hende om natten, tager hende op, bærer hende ind i soveværelset osv. for så vil hun lære, at det er sådan det foregår om natten - det er der i princippet ikke noget i vejen for, hun må gerne sove i soveværelset og kan også lære at sove på en madras på gulvet, som du nævner - MEN - hvis I har et ønske om at hun skal lære at sove hele natten på eget værelse, så vil det være godt, at I holder fast i at hun trøstes, beroliges og hjælpes videre i søvnen i egen seng om natten.
Nogle gange kan det hjælpe at lægge en madras ind på gulvet i børneværelset i en kort periode, fordi det netop giver jer mulighed for at trøste, berolige og betrygge med det samme, hun om natten giver lyd fra sig - og for dermed at undgå, at hun vågner alt for meget op... madrassen på gulvet kan også være med til at lære hende, at hun netop skal blive på værelset og ikke ind til jer. Men i takt med at I "forsvinder" fra værelset, når hun puttes, så vil det også være rigtig godt, at I ikke er der med det samme om natten og at madrassen derfor på sigt fjernes fra hendes værelse og I naturligt sover i soveværelset.
I den periode, hvor I måske bruger en madras på gulvet i børneværelset og hun ligger i sin egen seng, vil det også være rigtig godt, at I bruger lidt af de samme ord, som I siger, når hun puttes om aftenen. Det kan være f.eks. "sshh-sssh" eller "nat-nat", "sove nu, skattepige" osv. Fordelen ved at bruge og indføre ord er, at de kan siges mere og mere på afstand, så hun ikke behøver mærke jer, have jeres fysiske nærhed, men lærer at falde til ro og komme videre i søvnen, fordi hun hører, at I stadig er der og alt er, som da hun faldt i søvn.
Det vil være rigtig godt, at I sikrer hende en substitut for jer. Det kan være en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende, som følger hende og som hun puttes med, når hun skal sove. Så hun kan putte sig med den og bruge den lidt som hun lige nu bruger jer. Den skal altså tage mere og mere over jeres fysiske kontakt, så hun kan berolige sig med den og komme videre i søvnen, også når I ikke er der.
Det er også meget vigtigt, at I holder fast i en helt fast dagsrytme. Selvom hun måske går lidt senere i seng eller har en vågenperiode om natten osv. så er det vigtigt, at I holder fast i rytmen om dagen. Hun skal stadig op til samme tid hver morgen, hun skal puttes til middagslur og den skal holdes på den mængde tid, som I fornemmer, at hun normalt har behov for. Hun skal ikke forlænge sin nattesøvn om morgenen eller forlænge sin dagssøvn - det er vigtigt, at I hjælper hende med at holde rytmen, så hun netop sover om natten og føler behov for at sove om natten.
Hun må også meget gerne blive tilbudt en godnatgrød, som en fast del af putteritualet om aftenen. Det kan give en god ro i maven/kroppen og hjælpe hende til at koble fra og slippe dagen - og samtidig sikrer det, at I ikke pludselig kommer ind i en rutine, hvor hun så er sulten, tørstig, I skal hente vand osv. Hun får grød, vand/mælk, får børstet tænder og puttes og mangler derfor ikke noget, når hun skal sove:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske