Svar: Flasker, mad
30. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Mor til lille A
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at det går så godt med skemaden og nu med små hapsere og mad med mere bid:)
Det lyder rigtig fint og helt alderssvarende med 4 flasker i døgnet, nu hvor jeres datter er 7 måneder gammel. Når hun bliver 8-9 måneder, vil det være rigtig fint, at I trapper ned til 3 flasker i døgnet og når hun bliver 10 måneder, vil det være passende med 2 flasker i døgnet.
Jeg anbefaler normalt at de fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at flaskerne før formiddagslur og eftermiddag fjernes først. I fortæller, at jeres datter får flaske formiddag, middag, eftermiddag og aften. Det betyder at hun sover rigtig mange timer uden mælk - og det kan naturligvis være super dejligt og nogle gange kan det også fungerer rigtig fint sådan, men ikke altid...
De fleste børn har brug for at få flaske på ydertidspunkterne (tidlig morgen og sen aften) for at få deres væskebehov tilstrækkeligt dækket. Hvis jeres datter skal klare sig 12 timer uden mælk, så skal hendes behov for mælk/væske dækkes om dagen i løbet af de 12 timer, hvor hun også skal have plads i maven til anden og mere sufficient mad. Og det er naturligt rigtig svært at sikre behovet fuldt, hvis man kun har 12 timer til rådighed og ikke 24 timer... Der kan derfor være en risiko for, at hun ikke spiser helt nok af grød, mos, kød, fisk, grøntsager osv. om dagen, hvis al hendes mælk også skal indtages i dagtimerne...
Når det er sagt, så kan jeres datter jo godt være en undtagelse og være en pige, der både spiser godt og drikker mælk nok i løbet af dagen - og derfor kan sove hele natten uden mælk. Og hvis hun stortrives på nuværende måde, så er det naturligvis helt fint.
Jeg vil så bibeholde planen, som den er lige nu og når hun så bliver 8-9 måneder, så vil jeg foreslå jer, at I fjerner formiddagflasken og i stedet erstatter med et lille mellemmåltid i form af 1/2 bolle og lidt frugt og frugtmos.
Når hun bliver 10 måneder, vil jeg anbefale, at I som sagt giver 2 flasker og det kan så være flasken før middagsluren og flasken før putningen om aftenen. Om eftermiddagen skal hun så have et mellemmåltid, der kan erstatte nuværende flaske.
Og når hun bliver 12 måneder, vil det være rigtig fint, at flasken før middagsluren forsvinder og stille og roligt trapper hun så til sidst ud af flasken før putning om aftenen...
Med hensyn til udslæt og eksem på grund af appelsin, peberfrugt, tomat og lignende, så lyder det som om, at hun får en hudreaktion, fordi der er noget syre i netop disse fødevarer, som trænger ind i huden og irriterer hendes hud. Det er helt normalt, at hun derfor bliver rød om munden. Det betyder ikke, at hun ikke kan tåle de pågældende fødevarer - når hun lærer at spise, så hun rammer munden og ikke "rammer ved siden af", så er problemet løst:)
Men det vil være rigtig godt, at I prøver at beskytte hendes hud. I kan smøre hende med lidt vaseline eller lignende omkring munden før hun skal spise, så huden på den måde er dækket af en hinde, der forhindrer syren i maden i at trænge igennem. Det vil også være rigtig godt, at I har en vaskeklud i nærheden, så I kan vaske hende om munden, når hun har spist eller nogle gange undervejs, så maden ikke får lov til at sidde der for længe - jo længere tid det sidder, jo mere vil det irritere hendes hud:)
Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at jeres datter kan have en fødevareallergi... Hos helt små børn, som jeres datter, vil reaktionen ofte komme overfor mælk og æg, men det kan naturligvis også opstå overfor andre fødevarer.
Symptomerne på fødevareallergi kan være høfeberlignende symptomer, hvor øjnene klør og bliver røde, næsen klør, løber med klar snot eller virker stoppet hele tiden. Børn kan også reagere med at hoste eller der kan være en pibende lyd fra lungerne, når de trækker vejret. Barnet kan få ondt i maven, virke forkvalmet og vil ofte også kaste op og få diarré ved indtagelse af mad, som barnet ikke tåler.
Nogle børn får også hudproblemer. Det vil være det man kalder akut nældefeber, hvor man kan se afgrænsede hvide eller blegt røde hævelser - og det klør!. Og hvis barnet har børneeksem, som jeres datter lyder lidt til at have, så vil man godt kunne se, at eksemen bliver værre, hvis hun spiser bestemte fødevarer. Der er dog mange andre faktorer end mad, som spiller ind på børneeksem...
Jeg synes ikke, at I skal springe bestemte fødevarer over, men forsøge at sikre jeres datter så varieret en kost som muligt - også frugt og grønt med C-vitamin.
Jeg synes ikke, at I umiddelbart skal begynde at give jeres datter C-dråber, men I kan tale med lægen omkring det, hvis I er i tvivl:)
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske