Svar: Min søn gider ikke skemad
31. januar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du må i princippet give din dreng mad, som du også selv spiser. Du skal blot sørge for, at det er skåret i stykker, som han kan kapere - det kan være små stykker, som han skal øve sig i at spise med fingrene og det kan være større stykker, som han sidder med i hånden og skal øve sig i at gnave af.
Derudover skal konsistensen naturligt passe til ham. Det betyder, at maden ikke må være for hård, den skal koges, bages i ovnen og være lidt blødt i konsistensen, så han ikke får det galt i halsen.
Grøntsager kan derfor være små buketter af f.eks. blomkål eller broccoli, som du koger let. Det kan også være små stykker udskåret og kogt grønt, som han øver sit pincetgreb med f.eks. ærter, majs, små stykker gulerod, peberfrugt, kartoffel og lignende. Kartofler kan skæres i både og bages i ovnen og han må gerne sidde med en kartoffelbåd i hånden. Kartofler kan også koges og skæres i små bidder.
Kød fungerer bedst hakket. Det kan være hakket okse, svin, kalv, kylling, kalkun, lam osv. Du må gerne variere mellem de forskellige typer. Du kan lave frikadeller, kødboller eller f.eks. et farsbrød, som du skærer ud i små tern. Han må også gerne sidde med en lille frikadelle i hånden og gnave af den, hvis han bedre kan kapere dette.
Han må også gerne få f.eks. skinke og hamburgerryg, som også let kan skæres ud i små tern og som netop koges. Du skal her dog være opmærksom på, at det ofte indeholder en del salt.
Fisk kan være alle former, som du igen koger eller tilbereder i ovnen. Det kan være rødspætte, laks, hellefisk og hvad du ellers kan finde på. Fisk kan også være fiskefrikadeller, der kan laves af f.eks. torskefars eller lignende og igen skæres i stykker, som han kan håndtere.
Brød kan være rugbrød uden kerner eller boller. Du kan give ham ristede rugbrødsstænger, tvebakker eller lignende i hånden, som han kan sidde med. Du kan også give ham små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Det kan være smørbart fiskepålæg eller du kan med fordel også bruge lidt grøntsagsmos som pålæg for på den måde stadig at få lidt mos i ham og gøre ham lidt mere mæt:)
Han må f.eks. også gerne få godt kogte pastaskruer, spaghetti og lignende, hvilket mange børn jo elsker:)
Du bør servere frugt og/eller grønt til stort set alle dagens måltider, grøntsager gerne både til frokost og til aften. Grød bør som udgangspunkt ikke gives mere end to gange dagligt - resten af dagen bør han tilbydes andre former for fødevarer. Derudover vil det være rigtig godt med en variation af kød og fisk - fisk er en vigtig kilde til blandt andet de gode og sunde fedtstoffer.
Olie, smør og forskellige plantemargariner osv. kan bruges i grød og mos - men derudover også på brød. Du må også meget gerne lave en smørsovs, som du kan hælde over hans grøntsager om aftenen, så han på den måde sikres lidt ekstra fedtstof.
Klatkager kan du blandt andet lave af havregrød, hvori du tilsætter æg, lidt mme (hvis det ikke allerede er i en grødrest du bruger) og gerne f.eks. en banan. Du kan også tilsætte lidt mel (hvedemel eller f.eks. grahamsmel), hvis du synes, at de skal være lidt mere bastante i konsistensen, eller hvis du synes de ellers hænger for meget i panden. Steg dem på panden i f.eks. lidt smør, steg dem let, så der ikke er for meget stegeskorpe.
Du kan lave havregrød om aftenen, lade det stå i køleskab til næste morgen, hvor du så rører æg og banan og evt. lidt mel i, før du så steger dem:)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god appetit fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske