Svar: Hvor længe kan maden holde sig på køl?
1. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Ja - du må gerne lave mad til to dage i træk, så jeres dreng får samme mad to aftener i træk eller spiser det samme om aftenen og så til frokost næste dag.
Det du skal være opmærksom på i den forbindelse er især modermælkserstatning - erstatning kan kun holde sig et døgn. Derfor kan det være en fordel, at du ikke kommer modermælkserstatning i hans grød og mos, men først tilsætter dette kort før du skal bruge det.
Retter som du laver til jer selv, til hele familien, kan ofte godt holde sig et par dage eller tre i køleskabet. Det gælder både frikadeller, kødsovs, lasagne og lignende. Det vigtigste er, at du generelt sørger for at køle maden hurtigt ned og ikke opbevarer ved for høj temperatur. Det betyder, at maden max må stå på middagsbordet i 30 minutter, herefter skal den i køleskabet og temperaturen i køleskabet skal være på 4-5 grader.
Med ris skal man være lidt ekstra påpasselig - der er en vis risiko for, at ris kan danne en sporedannende bakterie Bacillus Cereus, som er sygdomsfremkaldende stoffer. Den samme risiko er der, så vidt jeg ved, ikke ved kogt pasta, som normalt godt kan holde sig et par dage i køleskabet.
Derudover er det naturligvis vigtigt, at du søger for, at I har en god køkkenhygiejne, at du ikke bruger samme skærebræt til f.eks. kød og grøntsager, at du sørger for at vaske dine hænder grundigt i forbindelse med madlavning osv. Derudover skal du passe på med friske krydderurter og lignende - tilberedt mad og friske råvarer som for eksempel krydderurter skal holdes adskilt, når de gemmes. Det er også vigtigt, at du genopvarmer maden til strækkeligt - det vil sige, at maden skal være mindst 75 grader varm.
Og så skal du bruge din næse - hvis maden lugter mærkeligt, så skal du ikke spise den:)
På Fødevarestyrelsens hjemmeside Altomkost.dk kan du læse mere om, hvordan du kan genbruge madrester i hverdagen og holdbarhed i køleskab:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske