Brev:
4 måneder og søvn
2. februar 2016
Alder:
4 mdr.
4 måneder og søvn
Kære Helen,
Jeg har bestilt din bog om søvn, og glæder mig meget til at læse den, indtil da har jeg lige nogle spørgsmål.
Jeg har en dreng på 4 måneder, og det er blevet en kamp at få ham til at sove i længere strækninger. Jeg ved at der sker en masse med dem i den her alder, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Den første måned var han nem, og vi kunne lægge ham når han var faldet i søvn, så blev det sværere og sværere at lægge ham, og til sidst prioriterede jeg hans søvn og min egen. Hvilket resulterede i at han begyndte at sove sammen med mig om natten, hvilket fungerer rigtig godt og det vil jeg gerne blive ved med, selvom manden og jeg ikke er helt enige, da han er bange for han skal falde ud.
Om dagen begyndte jeg at sidde med ham når han sov, så jeg var sikker på at han fik sovet. for et par uger siden begyndte vi så at prøve at lægge ham i barnevognen i løbet af dagen. Hvilket var overraskende nemt i starten. Det blev så sværere og sværere.
Jeg lagde mærke til at den første lur på dagen var nemmest da jeg pakkede ham i sovepose og lagde ham udenfor i barnevognen, så jeg begyndte også at pakke ham i sovepose til de andre lure, og så åbne soveposen efter han var faldet i søvn.
Problemet er nu, at han vågner hver gang jeg lægger ham ned, og det er næsten ligemeget hvornår jeg lægger ham, om det er mens han stadig er lidt vågen, eller om det er efter jeg har gået med ham i 15 min.
Er jeg i virkligheden for hurtig til at tage ham op? hvis han ligger og klynker lidt nynner jeg og kører barnevognen frem og tilbage (hvilket næsten aldrig virker). Jeg tager ham op når han begynder at blive ked af det.
Jeg har hørt at man ikke kan give små børn dårlige vaner, så derfor tænkte jeg at det ikke var noget problem at han sov på mig det første stykke tid, og at det bare var hans behov for tryghed.
Om aftenen er jeg nød til at gå i seng med ham på armen, da det er det samme problem med at han vågner hvis jeg prøver at lægge ham.
Og nu hvor han skal til at have en tidligere sengetid er jeg nød til at få lært ham at ligge selv og sove.
På en god dag kommer vi i seng omkring kl. 22. på dårlige dage er det omkring kl 1. han vågner nogenlunde samme tid hver dag, omkring 9-10.
Jeg kan snart ikke holde til at gå rundt hele dagen og vugge og svinge ham, det er ret hårdt for min ryg, og han vejer lidt over 7 kg nu.
Jeg håber at du har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre. Jeg har bestilt en ergo baby swaddler så han ikke bliver for varm i soveposen. ligeledes overvejer jeg at købe en sove lampe til at hjælpe ham om natten.
Hilsen Julie