Svar: Kamp ved middagsbordet
22. februar 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Dianna
Hvorvidt du kan servere hapsere hele døgnet rundt, afhænger jo af, hvordan din dreng er til at tygge sig mad og om han således vil være i standt til at tage sit behov på denne måde. Hvis han er det så synes jeg det lyder som en god idé.
En bolle med smør, ost osv. om morgenen skåret i hapser er okay og det er på samme måde fint nok at give ham grøntsager, kød osv. i små stykker, hvis han kan tygge det.
Hvis han ikke kan, så vil det være nødvendigt at du fortsat giver ham skemad, så du er sikker på at han samtidig får noget indenbords.
Jeg tror det handler om at din dreng gerne vil spise selv og det både med fingrene og med en gaffel, hvor du hjælper ham med at få maden på gaflen. Ske vil han ikke kunne mestre endnu. Jeg synes derfor du skal tilbyde ham mad, som han selv kan tage fra en tallerken og hvis dette ikke er nok, så ved siden af have en portion grød, som du så kan give ham lidt af også. Altså en blanding imellem at lade ham selv forsøge sig og lære og samtidig tilbyde ham ske, så du er sikker på at han får noget at spise.
Handler det om at han i et par dage kun er til rugbrødshapsere, så sker der jo ikke noget ved det, hvis det så er med til at han glemmer den 'dårlige vane' han ellers kan tillægge sig. Sammen med rugbrødshapsere kan du jo forsøge at servere lidt små stykker af kogte grøntsager, så han får lidt andet og får lov til at øve sit pincet greb.
Det er dog samtidig vigtigt at du fra nu af og frem til 1 års alderen forsøger at servere så meget forskelligt som muligt for ham, fordi han stadig har en naturlig nysgerrighed og sult fordi han vokser meget. Når han først er blevet et år, så er appetitten og nysgerrigheden efter at prøve nyt ikke særlig stor.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske