Svar: Nægter at spise grøntsager
2. februar 2016
Alder:
19 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Ja - det lyder som om, at jeres dreng hverken sulter eller mistrives og faktisk tror jeg ikke, at han er kræsen. Du beskriver jo en dreng, der er rigtig glad for mad, han kan rigtig godt lidt at spise, sætter sig gladelig til bords og nyder mange forskellige fødevarer - men lige nu er han ikke særligt glad for grøntsager...
Sundhedsstyrelsen skelner i deres nye retningslinjer "​Ernæring til spædbørn og småbørn. En håndbog for sundhedspersonale" mellem fødevare-neofobi og kræsenhed. Fødevare-neofobi er en naturlig evne til at være på vagt overfor nye fødevarer. Evolutionært kan man sige, at børn har kunne finde mad i naturen fra de var 1.5-2 år gamle og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Børn har altså skulle være tilbageholdende overfor fremmed mad eller mad med anderledes smag - og sådan er det stadig.
Man siger derfor, at børn under 2 år, ofte vil have brug for at smage på forskellige fødevarer og alt skal smages på flere gange, før barnet accepterer smagen og er tryg ved at spise det. Og i 1.5-2 års alderen vil man ofte opleve, at børn naturligt er mere skeptiske overfor forskellige slags mad. Derfor er det vigtigt, at vi serverer så mange forskellige typer af fødevarer som muligt for barnet, før de fylder 1.5 år.
Det har I gjort. Jeres dreng har spist masser af grøntsager og andre fødevarer, men lige nu har han en skepsis overfor især grøntsager og det hører alderen til...
Det er meget vigtigt, at du tager det stille og roligt og ikke presser ham til at spise bestemte ting - som din mand har oplevet, da han var barn. Det kommer der ikke noget godt ud af...
Det er også rigtig godt, at I selv spiser så varieret som muligt, så jeres dreng ser f.eks. grøntsager og får det tilbudt på forskellig vis, jo mere han møder grøntsager som en naturlig del af kosten, jo mere tryg vil han naturligt være ved igen at spise dem og smage på dem hen af vejen.
Mange børn bryder sig ikke særlig meget om kogte grøntsager, i stedet må I gerne prøve med lidt råkost. Det kan være fint revet gulerod, blandet med fintrevet æble, fint hakket hvidkål, spidskål eller lignende, lidt appelsinstykker, ananas, rosiner...
Nogle børn vil også hellere drikke deres grøntsager og du kan derfor også tilbyde ham juice og smoothies, hvor du blander grøntsager og forskellige frugter. Det kræver en blender eller en juicer, men giver mange muligheder for at blande og variere. Det kan til børn anbefales at komme lidt A38 i juicen for at nedsætte syren lidt og beskytte jeres drengs tænker, ligesom juice og smoothies skal drikkes over kort tid. Han bør ikke gå og nippe til det over længere tid...
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske