Brev:
Søvn og rytme i forbindelse med det
5. februar 2016
Alder:
7 mdr.
Søvn og rytme i forbindelse med det
Hej Helen,
Jeg har med stor interesse læst en masse af dine svar på nettet, men vil utrolig gerne høre om du kunne hjælpe mig mere konkret. Vi bor i udlandet og har ikke adgang til en sundhedsplejerske, så din vejledning vil blive utrolig værdsat.
Vores lille søn er lige over 7 måneder gammel. Mega glad dreng som konstant smiler, meget aktiv - kan sidde selv, lige ved at kravle forlæns (kravlet baglæns i en måneds penge) og elsker at blive underholdt og hader at kede sig.
Min mand og mig har i vores opdragelse fokuseret på hvilke behov vores søn har. Dvs. han har spist når han har virket sulten - dog nu hvor han får mad har jeg 3 timer som cirka mellem alle måltider - sovet når han viste tegn på at være træt (dog indenfor normalt døgnrytme), og uanset tidspunkt sovet så længe det passede ham og ikke blevet vækket (heller ikke til ”dream feed”). Det sagt har jeg lagt stor vægt på at sikre han får nok søvn, så vores søvn får i gennemsnit 14,5 time i døgnet (nogle dage 13,5 andre 15,5). Dog kan jeg godt mærke nu at vi måske langsomt begynder at kunne bruge lidt vaner, selvom der er 5 måneder til jeg skal tilbage på arbejde.
Min mavefornemmelse siger mig at vores søn bedre ville kunne forholde sig til nogle rytmer nu, og det måske ville hjælpe på hans søvn (og dermed min). Men såfremt du mener at vores søn stadig selv kan/skal bestemme hører jeg også meget gerne det. I øjeblikket er jeg ofte ”nød” til at sove når han sover om formiddagen for at kunne komme gennem dagen fordi jeg er så meget oppe i løbet af natten.
Vores typiske rytme:
Kl.ca.5.20/6 .20 Står vores søn op - meget tydeligt at mærke når han er klar til at stå op
Kl.ca. 6:30/7 Morgenmad - Afhængigt af hvornår vi er stået op
Kl.ca.7:30/8:30 Flaske (ca.150ml) og Dagens længste og mest pålidelige lur på 80-90 min
Kl. Ca.9:30/10 – Dagens første måltid med Protein
Kl.ca.11:00/11:30 Flaske (ca.150ml) og Lur – ca.30 – 90 min (hvis 30, tager han oftest en længere lur om eftermiddagen)
Kl.ca.12.30/13 Mad – Noget grøntsag og Mos/Korn
Kl.ca.15 – Lur – Flaske (ca.150ml) og ca.30-90 min lur (Dette er den sværeste lur at få min søn til at sove, og det ender oftest med han først sover kl.16 /16.30)
Kl.ca.16:30/17:30 Dagens anden måltid med Protein
Kl.ca.17:30 Bad
Kl.18:15 Vi bliver nød til at ligge vores søn, han er helt færdig. Selv hvis eftermiddagsluren slutter kl.16:30/17, er han træt og klar til at sove der så han får flaske (150ml) og kommer i seng. Dette er det stræk han sover mest i hele døgnet.
Inden næste måltid vågner han 2-5 gange og er ked grundet mangel på sut, mareridt eller fordi han har fået vendt sig på maven og ikke kan vende sig.
Kl.22.00-1 Vågner og skal have flaske
Inden næste måltid vågner han typisk 0-5 gange og skal have sut, eller vendes, men er han først vågnet bliver han ved med at vågne hvert 20-45 min indtil han får flaske eller kommer ind til os (kan udskyde flaske lidt, men ikke mere end 45 min og virker ikke altid).
Kl. 2- 5 vågner og skal have sut/vendes eller afhængigt af hvornår han vågner første gang. Det vil sige hvis han allerede vågner kl. 22 vil han have en flaske igen kl.2 og igen kl.5, hvorimod vågner han først omkring 24-1 så skal han have en flaske kl.4. Hvis han får flaske kl.4, så står han allerede op omkring kl.5.20/5.40 uafhængigt om vi giver ham en flaske mere der.
Vores helt store ønske ville være at han kunne sove lidt mere sammenhængende og dernæst tidligst stå op omkring 6. Det er nok lidt meget at håbe på det hele, men bare lidt mere sammenhængende søvn ville være en kæmpe lettelse og så skal alt andet jo nok komme med tiden.
Jeg håber du kan hjælpe, samt har mod på lidt opfølgende/forudsete problemer:
Skal vi begynde aktivt at vække vores søn kl.23 og give ham en flaske og i så fald, hvor længe skal man det?
Hvad gør vi hvis/når han vågner før kl.23, men også mellem 23 og 5 om morgenen. Vi har prøvet med vand af en kop (som ellers er et hit om dagen), men han bliver utilfreds og vil have mælk.
Skal jeg vække min søn om eftermiddagen hvis han tager mere end en powernap, som jeg ville vurdere til omkring 30 min (korrekt?)?
Giver jeg for mange flasker som måske afholder ham fra "rigtig mad" og dermed mere søvn om natten? Hvis ja, hvilken skal jeg fjerne - den er desværre en del af det at sove?
På forhånd tak for din hjælp,
Michelle