Svar: Mme holdbarhed
6. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dine spørgsmål om modermælkserstatning:)
Med hensyn til holdbarhed, så er det korrekt, at modermælkserstatning kan holde sig 24 timer i køleskab. Det betyder, at hvis du laver en portion grød eller grøntsagsmos, og du tilsætter modermælkserstatning, så skal grøden eller mosen bruges inden for 24 timer.
Derfor kan du med fordel lave grød eller mos på vand, og så først tilsætte modermælkserstatning til portionen, før du serverer den.
Det samme gælder, hvis du vil fryse grøntsagsmos ned til din dreng. Det vil være en god idé, at du fryser mosen ned uden modermælkserstatning. Grøntsagsmos bør optøs direkte i gryden, fordi man derved bevarer vitaminerne bedst. Og i forbindelse med at du varmer mosen op, kan du så tilsætte modermælkserstatning og fedtstof.
Du kan godt lave f.eks. klatkager og kødboller med modermælkserstatning og fryse dem ned og tø op. Der vil ske et lille tab af vitaminer og næringsstoffer, men det burde ikke være at større betydning.
Risdrik, sojadrik, havredrik, mandeldrik og lignende produkter har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller fuldgyldige alternativer til komælk.
Sundhedsstyrelsen har følgende anbefalinger:
Risdrik frarådes helt til børn på grund af arsenindholdet.
Sojadrik kan ikke erstatte modermælkserstatning til børn under 2 år. Sojadrik kan eventuelt indgå i madlavningen fra 1-årsalderen.
Havredrik kan ikke bruges som erstatning for den mælk, barnet skal have at drikke, eller som erstatning for mælk i barnets grød eller mos. Til børn med komælksallergi kan havredrik bruges i mindre udstrækning i madlavningen, fx i sammenkogte retter eller sovs.
Mandeldrik kan ikke bruges som erstatning for den mælk, som barnet skal have at drikke eller som erstatning for mælk i barnets grød eller mos. Til børn med komælksallergi kan mandeldrik bruges i mindre udstrækning i madlavningen, fx i sammenkogte retter eller sovs.
Kokosmælk kan ikke bruges som erstatning for den mælk, som barnet skal have at drikke eller som erstatning for mælk i barnets grød eller mos. Til børn med komælksallergi kan kokosmælk bruges i mindre udstrækning i madlavningen, fx i sammenkogte retter eller sovs.
Håber du kan bruge dette :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske