Svar: Søvn og mad rytme
6. februar 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Saher
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder rigtig fint med to måltider skemad, med den alder din dreng har lige nu - det vil være rigtig fint, at du f.eks. giver ham grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Når han så bliver 6 måneder, så må du meget gerne øge ham til 3 måltider dagligt, så han også får morgenmad. Grød om morgenen, grød eller grøntsagsmos til frokost og grøntsagsmos til aften. I denne alder, vil det være rigtig godt, at du giver de grovere grødtyper som f.eks. havregrød og øllebrød, ligesom du stille og roligt skal i gang med kød og fisk i hans grøntsagsmos.
Og stille og roligt vil det også være rigtig godt, at du begynder at give ham små mellemmåltid i form af frugt. Det kan være frugtmos og frisk blød frugt i hånden. Når han får både grød, grøntsagsmos og frugt, så vil det naturligt være med til at holde hans mave i gang. Grød bør ikke udgøre mere end to af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos. Frugt kan gives som topping på en grød og kan også serveres som et mellemmåltid.
Det vil være rigtig godt, at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor din dreng tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes mælk (bryst eller flaske) før han skal sove sin lur. På den måde går der ofte 1-1.5 time imellem, at han får skemad og mælk, og du sikrer ham derved plads i maven til begge dele.
En plan for dagen, som du kan arbejde hen imod, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske og sover lidt videre til I står op omkring kl 07
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes hen af vejen med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og sover evt. en lille powernap eller måske springes den over nu
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes hen af vejen med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet afhænger lidt af, hvor sent han har sovet middagslur og om han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: ammes eller flaske og begynder herefter at skulle sove uden mælk til næste morgen tidlig. Det er dog en forudsætning for at kunne sove uden mælk midt nat, at han får mad, vand og mælk nok hele dagen igennem - jf. dagsplanen.
Som du kan se af planen, så vil jeg anbefale, at du nu står op og lader dagen starte kl ca 07, der hvor du lige nu ofte giver flaske. Hvis du stedet står op og starter dagen her, spiser morgengrød kl 7.30 osv. så vil hele dagens rytme passe sig ind i forhold til dette. Mange børn vil i denne alder trives med en kort formiddagslur og en længere middagslur. Nogle børn har brug for en 3. lille lur, andre springer den over.
Gennemsnitlig har din dreng brug for 14.5 times søvn. Det vil ofte være fordelt sådan, at han sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer samlet om dagen. Det betyder, at han f.eks. sover 1 time om formiddagen, 2 timer til middag og 1/2 times powernap og så sover fra ca 20 til 07...
Når du både ammer og giver flaske, så er det naturligvis svært helt at vide, hvor meget mælk han får. Men hvis du lige nu tilbyder ham bryst eller flaske før hver lur, så må du gå ud fra, at han får hvad han har behov for. Derudover får han så også mange små måltider skemad, samt vand af kop.
Jo mere flaske du giver, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes. Din mælkeproduktion nedsættes uanset om det er kamillete eller modermælkserstatning, der er i flasken. Det er dog vigtigt, at du giver din dreng modermælkserstatning, hvis du ikke ønsker at amme. Der er ikke noget næring i kamillete.
Når han vejer 7700 gram, så er hans døgnbehov 850 ml modermælkserstatning. Det betyder, at hvis du giver ham 6 flasker i døgnet, så skal han have cirka 140-150 ml i hver flaske.
Det er vigtigt, at du hjælper ham med at holde maven i gang. Du kan give ham laktulose, som du også har forsøgt. Du må dog også gerne give ham sveskemos eller anden frugtmos. Han må gerne få 1/2 dl. frugtmos to gange dagligt f.eks. formiddag og eftermiddag.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den kan du læse om, hvad han må få. Du kan finde opskrifter, dagsplaner osv. og du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl. Vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave fra 2015 - der står ny revideret udgave på forsiden:)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit! Og glæder mig til at følge jer videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske