Svar: Mad og mængde
22. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
I begyndelsen er der kun tale om smagsprøver og ganske få skefulde, således at din lille pige både kan vænne sig til smagen og til konsistensen. Samtidig så kærver det en anderledes teknik at spise med ske, det at få maden ført bag til svælget med tungen og synke er svært og noget der kræver øvelse.
Nogle gange har det også betydning hvilken type ske man bruger, altså om det er en ske i stål, i plast eller i silikone og du må prøve dig frem og se om der er forskel hos jer.
Det kan være en fordel at forsøge på forskellige tidspunkter af dagen, for at se om din datter er mere motiveret på et tidspunkt i forhold til et andet; men så længe hun ikke har fundet teknikken, skal du ikke presse hende til to måltider dagligt.
Du øger hende i takt med at hun begynder at kunne tage lidt mere. Fra få skefulde vil hun måske kunne spise ½ dl og derefter ½-1 dl, når det går dog kan du så øge hende til to måltider dagligt. Nogle børn spiser meget, andre lidt, så det kan være svært at sætte præcist tal på, hvor stor en portion er, men en almindelig portion vurderes nok til at være ca 2 dl. Det betyder altså at nogen børn spiser 1½ dl, andre 2½ og det er okay; men øgningen kommer stille og roligt.
Når hun er parat og gerne vil have mere, så kan du se at hun åbner munden, måske vifter med armene og i det hele taget virker ivrig:o)
Hvis risgrød ikke er sagen, så prøv med majsgrød eller grøntsagsmos.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske