Svar: Kan mor være vegetar når sønnike ikke er det?
8. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Vegetar
Tak for dit brev :)
Det er et relevant spørgsmål du stiller, for vi fungerer jo meget som rollemodeller for vores børn, de bruger os som et spejl, og ofte gør børn, det vi gør, og ikke det vi siger... Så det kan naturligvis give lidt udfordringer, hvis du kræver, at din dreng spiser kød og fisk, og du ikke selv gør det.
Jeg synes dog ikke du skal begynde at spise kød, fordi du vil have din dreng til at spise kød. Du skal naturligvis spise den kost, som du synes du trives bedst med. Dertil kommer, at hans far jo spiser kød og far bruges også som rollemodel og jeres dreng kan derfor også spejle sig i sin far og det far gør.
Jeg tænker derfor, at du skal forsøge at lave så varieret en kost som muligt, hvor der generelt er lidt forskellige valgmuligheder. I må gerne have en kødfri dag og du må også meget gerne servere fisk flere gange om ugen, hvis I alle tre kan spise dette - og nogle dage er der så frikadeller, bøffer, kødsovs og andet, som far og søn kan spise, men hvor mor spiser mere af de øvrige fødevarer, som naturligt serveres sammen med.
Jeg tænker, at du skal forsøge ikke at gøre for stort et nummer ud af det, ikke problematisere det eller gøre det til noget særligt eller noget ekstra interessant. Det vigtigste er, at du laver varieret mad og med en vis mulighed for at vælge lidt til og fra. Hvis I f.eks. skal spise madpandekager, pitabrød eller lignende på et tidspunkt, så vil der være skåle med forskelligt grønt, - salat, tomat, agurk, peberfrugt, majs, bønner, linser, champignon, avokado osv. og måske også en skål med f.eks. kylling. Og I tager hver især, hvad I gerne vil have og lader det være, som I ikke spiser så meget af. Så du tager ikke kylling og jeres dreng spiser måske ikke champignon og far er ikke så vild med tomater... og det er okay at vi således spiser lidt forskelligt og har forskellige smagspræferencer.
Og ja - det kan godt være, at jeres dreng på et tidspunkt selv vælger at blive vegetar og det skal han naturligvis have lov til. Børn er forskellige og hvis I på et tidspunkt får flere børn, så vil de måske også vælge forskelligt :) Jeg har to piger, hvor den ene ikke spiser kød, og den anden rigtig gerne vil have det:) Der skal være plads til forskellighed.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske